Detailhandel Nederland: 'reclamebelasting is oneerlijk'

Detailhandel Nederland: 'reclamebelasting is oneerlijk'
Belangenorganisatie Detailhandel Nederland is bang dat gemeenten de reclamebelasting voor winkeliers gaan misbruiken om hun financiële problemen te verlichten. Bovendien is het een oneerlijke belasting met het oog op andere reclame, vindt ze.

In Nederland worden winkeliers belast voor borden voor de deur, reclame op de gevel of posters voor het raam. Deze reclamebelasting wordt vanuit de gemeentes geheven. Detailhandel Nederland keert zich tegen deze vorm van belasting: "De reclamebelasting is oneerlijk. Ondernemers met een stenen winkelpand worden aangeslagen, maar reclame op internet, radio en televisie blijft onbelast", zegt een woordvoerder.

 

Omdat gemeenten zelf de tarieven mogen vaststellen is de organisatie bang voor snelle stijgingen in de komende periode. Naar schatting 15 procent van de gemeenten komt volgens de organisatie de komende periode in financiële problemen. "Het lijkt erop dat gemeenten hun tekorten aanzuiveren ten koste van winkeliers". De reclamebelasting is vaak een vast bedrag per winkel of een bedrag per vierkante meter reclame op een winkelpand. Winkeliers worden soms alleen al voor deze belasting aangeslagen voor vijfduizend euro. Gemeenten zijn bovendien niet verplicht dit geld uit te geven aan promotie of andere zaken waar winkeliers wat aan hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top