Detailhandel Nederland: 'reclamebelasting is oneerlijk'

Detailhandel Nederland: 'reclamebelasting is oneerlijk'
Belangenorganisatie Detailhandel Nederland is bang dat gemeenten de reclamebelasting voor winkeliers gaan misbruiken om hun financiële problemen te verlichten. Bovendien is het een oneerlijke belasting met het oog op andere reclame, vindt ze.

In Nederland worden winkeliers belast voor borden voor de deur, reclame op de gevel of posters voor het raam. Deze reclamebelasting wordt vanuit de gemeentes geheven. Detailhandel Nederland keert zich tegen deze vorm van belasting: "De reclamebelasting is oneerlijk. Ondernemers met een stenen winkelpand worden aangeslagen, maar reclame op internet, radio en televisie blijft onbelast", zegt een woordvoerder.

 

Omdat gemeenten zelf de tarieven mogen vaststellen is de organisatie bang voor snelle stijgingen in de komende periode. Naar schatting 15 procent van de gemeenten komt volgens de organisatie de komende periode in financiële problemen. "Het lijkt erop dat gemeenten hun tekorten aanzuiveren ten koste van winkeliers". De reclamebelasting is vaak een vast bedrag per winkel of een bedrag per vierkante meter reclame op een winkelpand. Winkeliers worden soms alleen al voor deze belasting aangeslagen voor vijfduizend euro. Gemeenten zijn bovendien niet verplicht dit geld uit te geven aan promotie of andere zaken waar winkeliers wat aan hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top