Detailhandel Nederland: 'reclamebelasting is oneerlijk' | RetailDetail

Detailhandel Nederland: 'reclamebelasting is oneerlijk'

Detailhandel Nederland: 'reclamebelasting is oneerlijk'
Belangenorganisatie Detailhandel Nederland is bang dat gemeenten de reclamebelasting voor winkeliers gaan misbruiken om hun financiële problemen te verlichten. Bovendien is het een oneerlijke belasting met het oog op andere reclame, vindt ze.

In Nederland worden winkeliers belast voor borden voor de deur, reclame op de gevel of posters voor het raam. Deze reclamebelasting wordt vanuit de gemeentes geheven. Detailhandel Nederland keert zich tegen deze vorm van belasting: "De reclamebelasting is oneerlijk. Ondernemers met een stenen winkelpand worden aangeslagen, maar reclame op internet, radio en televisie blijft onbelast", zegt een woordvoerder.

 

Omdat gemeenten zelf de tarieven mogen vaststellen is de organisatie bang voor snelle stijgingen in de komende periode. Naar schatting 15 procent van de gemeenten komt volgens de organisatie de komende periode in financiële problemen. "Het lijkt erop dat gemeenten hun tekorten aanzuiveren ten koste van winkeliers". De reclamebelasting is vaak een vast bedrag per winkel of een bedrag per vierkante meter reclame op een winkelpand. Winkeliers worden soms alleen al voor deze belasting aangeslagen voor vijfduizend euro. Gemeenten zijn bovendien niet verplicht dit geld uit te geven aan promotie of andere zaken waar winkeliers wat aan hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.