Detailhandel Nederland: 'reclamebelasting is oneerlijk'

Detailhandel Nederland: 'reclamebelasting is oneerlijk'
Belangenorganisatie Detailhandel Nederland is bang dat gemeenten de reclamebelasting voor winkeliers gaan misbruiken om hun financiële problemen te verlichten. Bovendien is het een oneerlijke belasting met het oog op andere reclame, vindt ze.

In Nederland worden winkeliers belast voor borden voor de deur, reclame op de gevel of posters voor het raam. Deze reclamebelasting wordt vanuit de gemeentes geheven. Detailhandel Nederland keert zich tegen deze vorm van belasting: "De reclamebelasting is oneerlijk. Ondernemers met een stenen winkelpand worden aangeslagen, maar reclame op internet, radio en televisie blijft onbelast", zegt een woordvoerder.

 

Omdat gemeenten zelf de tarieven mogen vaststellen is de organisatie bang voor snelle stijgingen in de komende periode. Naar schatting 15 procent van de gemeenten komt volgens de organisatie de komende periode in financiële problemen. "Het lijkt erop dat gemeenten hun tekorten aanzuiveren ten koste van winkeliers". De reclamebelasting is vaak een vast bedrag per winkel of een bedrag per vierkante meter reclame op een winkelpand. Winkeliers worden soms alleen al voor deze belasting aangeslagen voor vijfduizend euro. Gemeenten zijn bovendien niet verplicht dit geld uit te geven aan promotie of andere zaken waar winkeliers wat aan hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc van de hand gedaan. De keten komt in de handen van een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist de groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

14/08/2017

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top