Detailhandel Nederland vreest voor onveilige winkelstraten | RetailDetail

Detailhandel Nederland vreest voor onveilige winkelstraten

Detailhandel Nederland vreest voor onveilige winkelstraten

Detailhandel Nederland vreest dat er in de toekomst meer criminaliteit zal plaatsvinden in winkelstraten, nu bepaalde initiatieven geschrapt worden in de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Keurmerk Veilig Ondernemen

Bepaalde subsidies, die veilige winkelstraten moeten garanderen, zouden in de nieuwe begroting verdwijnen. Detailhandel Nederland is voornamelijk niet te spreken over de stopzetting van de subsidie voor het Keurmerk Veilig Ondernemen. Dankzij die subsidie kan er immers goed samengewerkt worden tussen gemeenten, politie en de winkeliers, meent Detailhandel Nederland.


"De winkelier dreigt volledig verantwoordelijk gemaakt te worden voor de veiligheid in en om de winkel. En dat terwijl we weten dat we moeten samenwerken om veiligheid te waarborgen. Juist op die samenwerking wordt nu gekort", zegt Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit bij Detailhandel Nederland.


Volgens hem wordt er een onverantwoord risico genomen door dergelijke initiatieven stop te zetten, terwijl er net wordt gevraagd om een extra financiële impuls om de veiligheid in de samenleving te garanderen.


"Met de subsidies zijn goede resultaten behaald en winkelstraten zijn veiliger geworden. Nu worden ze zonder visie op de toekomst weggestreept. Je hebt geen glazen bol nodig om je te realiseren welke gevolgen dat heeft voor de veiligheid in en om de winkel."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.