Detailhandel Nederland wil compensatie voor pinstoringen

Detailhandel Nederland wil compensatie voor pinstoringen

Detailhandel Nederland wil naar analogie met de Belgische detailhandel ook een compensatie krijgen wanneer er problemen zijn met het elektronische betaalverkeer. Hun Belgische collega's kregen een fikse compensatie na een grote panne tijdens de kerstpiek.

Belgen krijgen back-upsysteem

Tijdens de drukke kerstperiode was er in België een grote panne van het elektronische betaalverkeer. Gedurende enkele uren konden klanten niet meer pinnen, wat leidde tot heel wat financiële schade bij de winkeliers. Die zijn nu deels vergoed door Worldline, het bedrijf dat instaat voor de elektronische betalingen.

 

Zo krijgen alle kleine Belgische winkeliers een jaar lang gratis toegang tot een back-upsysteem, dat betalingen zelfs tijdens een storing mogelijk maakt. Ook zullen er geen transactiekosten worden aangerekend op de zaterdag voor Kerstmis gedurende de komende twee jaar. Alles samen komt de compensatie neer op een kostenplaatje van 5 miljoen euro voor Worldline.

 

Nederlanders willen voorbeeld volgen

Nederlandse winkeliers vragen nu dat ook zij worden vergoed bij storingen: de afgelopen maand waren er immers weer flink wat storingen op het betaalverkeer in Nederland. "Een back-upsysteem voor pinbetalingen is een oude wens van de Nederlandse winkeliers."

 

"Daarnaast is het een goede zaak dat de veroorzaker van de storingen zich moreel verplicht voelde om maatregelen te nemen", zegt Tom Ponjee, secretaris betalingsverkeer van Detailhandel Nederland.

Tags: