Detailhandel Nederland wil oplossing rond Zwarte Pietdiscussie | RetailDetail

Detailhandel Nederland wil oplossing rond Zwarte Pietdiscussie

Detailhandel Nederland wil oplossing rond Zwarte Pietdiscussie

Detailhandel Nederland wil via een rondetafeloverleg met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een oplossing vinden voor de jaarlijks weerkerende discussie rond de invulling van Zwarte Piet.

"Iedereen tevreden houden"

De organisatie vindt het immers niet terecht dat het vooral de winkeliers zijn die steeds worden aangesproken over Zwarte Piet: volgens hen is het dossier maatschappelijk veel breder. "Het is echt te betreuren dat er verdeeldheid is ontstaan over de invulling van het feest. Voor winkeliers is Sinterklaas één van de belangrijkste periodes uit het jaar en dan zou je het liefst iedereen tevreden houden", zegt directeur Sander van Golberdinge.

 

De winkeliers hopen vooral dat er een werkbare oplossing uit de bus komt die van Sinterklaas terug een feest voor kinderen kan maken, zonder de negatieve beeldvorming rond de figuur van Zwarte Piet. De discussie over Zwarte Piet en het al dan niet racistische karakter van de figuur is al jaren aan de gang en enkele retailers hebben daarom al besloten om hem volledig te bannen uit de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.