Detailhandel wil binnen 4 jaar meer pinnen dan contant | RetailDetail

Detailhandel wil binnen 4 jaar meer pinnen dan contant

Detailhandel wil binnen 4 jaar meer pinnen dan contant

Ondernemers hebben deze week afspraken gemaakt om er samen voor zorgen dat binnen vier jaar er meer met de kaart betaald wordt dan met contant geld. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat pinnen veiliger en veel efficiënter is.

Kleine bedragen meestal contant

Zo moet de komende jaren het aantal storingen verder teruggedrongen worden en moeten ook de kosten verder omlaag. Vandaag worden zes op de tien transacties nog steeds met contant geld gedaan, ondanks het feit dat maar liefst 62 procent van de omzet via pinbetalingen wordt gehaald. Het is dus duidelijk dat er nog flink wat terrein is te winnen op het gebied van lage bedragen.

 

Om klanten aan te sporen om ook kleine bedragen te pinnen, denken de ondernemers vooral aan contactloos betalen. "Bijna driekwart van de transacties onder de tien euro wordt nu nog contant betaald. Met de recente introductie van contactloos betalen wordt het voor klanten steeds makkelijker om ook lage bedragen te pinnen. Hier willen we in de komende jaren dan ook een flinke impuls aan geven", zegt NVB-voorzitter Chris Buijink.

 

"Aan contant geld kleven veel veiligheidsrisico's. Door de afspraken die we vandaag maken moet het aandeel contant geld in de kassalade afnemen. Hierdoor neemt de kans op overvallen af. Een veiliger winkelomgeving dus voor winkelier, medewerker en klant", zegt Jacques Parson van Detailhandel Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.