DNB verzet zich tegen cashloze winkels | RetailDetail

DNB verzet zich tegen cashloze winkels

DNB verzet zich tegen cashloze winkels

De Nederlandsche Bank is tegen plannen van retailers om contant geld zo veel mogelijk te weren uit winkels. Daarbij denken ze zelfs aan de grootschalige invoering van volledig cashloze winkels. Papiergeld blijft volgens de centrale bank een kernrol spelen.

Backup nodig bij storingen of aanvallen

De centrale bank benadrukt in haar jaarverslag het belang van contant geld: volgens DNB is de maatschappij nog niet klaar voor een bestaan zonder munten en biljetten. Wel is de instantie blij dat het percentage betalingen via pin nog altijd aan het toenemen is. Het betalingsverkeer wordt daarmee veiliger en efficiënter.

 

De bank benadrukt echter dat cash belangrijk blijft, al is het maar als alternatief bij technische storingen of een cyberaanval. Daarnaast is contant geld het enige betaalmiddel dat vrijwel universeel wordt geaccepteerd en geven contante betalingen meer privacy dan elektronische.

 

Winkeliers zien in de cashloze winkel een mogelijkheid om criminaliteit terug te dringen: vooral overvallers op zoek naar contant geld hebben dan niets meer te zoeken in de detailhandel. Ook wordt fraude en diefstal door personeel moeilijker en vervallen de relatief hoge kosten van wisselgeld.

 

DNB zegt niet tegen experimenten te zijn met cashloze winkels, maar wijst invoering op grote schaal af. Om de belangrijke positie van cash te beschermen moet het goed toegankelijk en bruikbaar blijven, stelt DNB.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.