DNB verzet zich tegen cashloze winkels

DNB verzet zich tegen cashloze winkels

De Nederlandsche Bank is tegen plannen van retailers om contant geld zo veel mogelijk te weren uit winkels. Daarbij denken ze zelfs aan de grootschalige invoering van volledig cashloze winkels. Papiergeld blijft volgens de centrale bank een kernrol spelen.

Backup nodig bij storingen of aanvallen

De centrale bank benadrukt in haar jaarverslag het belang van contant geld: volgens DNB is de maatschappij nog niet klaar voor een bestaan zonder munten en biljetten. Wel is de instantie blij dat het percentage betalingen via pin nog altijd aan het toenemen is. Het betalingsverkeer wordt daarmee veiliger en efficiënter.

 

De bank benadrukt echter dat cash belangrijk blijft, al is het maar als alternatief bij technische storingen of een cyberaanval. Daarnaast is contant geld het enige betaalmiddel dat vrijwel universeel wordt geaccepteerd en geven contante betalingen meer privacy dan elektronische.

 

Winkeliers zien in de cashloze winkel een mogelijkheid om criminaliteit terug te dringen: vooral overvallers op zoek naar contant geld hebben dan niets meer te zoeken in de detailhandel. Ook wordt fraude en diefstal door personeel moeilijker en vervallen de relatief hoge kosten van wisselgeld.

 

DNB zegt niet tegen experimenten te zijn met cashloze winkels, maar wijst invoering op grote schaal af. Om de belangrijke positie van cash te beschermen moet het goed toegankelijk en bruikbaar blijven, stelt DNB.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top