DNB verzet zich tegen cashloze winkels

DNB verzet zich tegen cashloze winkels

De Nederlandsche Bank is tegen plannen van retailers om contant geld zo veel mogelijk te weren uit winkels. Daarbij denken ze zelfs aan de grootschalige invoering van volledig cashloze winkels. Papiergeld blijft volgens de centrale bank een kernrol spelen.

Backup nodig bij storingen of aanvallen

De centrale bank benadrukt in haar jaarverslag het belang van contant geld: volgens DNB is de maatschappij nog niet klaar voor een bestaan zonder munten en biljetten. Wel is de instantie blij dat het percentage betalingen via pin nog altijd aan het toenemen is. Het betalingsverkeer wordt daarmee veiliger en efficiënter.

 

De bank benadrukt echter dat cash belangrijk blijft, al is het maar als alternatief bij technische storingen of een cyberaanval. Daarnaast is contant geld het enige betaalmiddel dat vrijwel universeel wordt geaccepteerd en geven contante betalingen meer privacy dan elektronische.

 

Winkeliers zien in de cashloze winkel een mogelijkheid om criminaliteit terug te dringen: vooral overvallers op zoek naar contant geld hebben dan niets meer te zoeken in de detailhandel. Ook wordt fraude en diefstal door personeel moeilijker en vervallen de relatief hoge kosten van wisselgeld.

 

DNB zegt niet tegen experimenten te zijn met cashloze winkels, maar wijst invoering op grote schaal af. Om de belangrijke positie van cash te beschermen moet het goed toegankelijk en bruikbaar blijven, stelt DNB.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top