DNB verzet zich tegen cashloze winkels | RetailDetail

DNB verzet zich tegen cashloze winkels

DNB verzet zich tegen cashloze winkels

De Nederlandsche Bank is tegen plannen van retailers om contant geld zo veel mogelijk te weren uit winkels. Daarbij denken ze zelfs aan de grootschalige invoering van volledig cashloze winkels. Papiergeld blijft volgens de centrale bank een kernrol spelen.

Backup nodig bij storingen of aanvallen

De centrale bank benadrukt in haar jaarverslag het belang van contant geld: volgens DNB is de maatschappij nog niet klaar voor een bestaan zonder munten en biljetten. Wel is de instantie blij dat het percentage betalingen via pin nog altijd aan het toenemen is. Het betalingsverkeer wordt daarmee veiliger en efficiënter.

 

De bank benadrukt echter dat cash belangrijk blijft, al is het maar als alternatief bij technische storingen of een cyberaanval. Daarnaast is contant geld het enige betaalmiddel dat vrijwel universeel wordt geaccepteerd en geven contante betalingen meer privacy dan elektronische.

 

Winkeliers zien in de cashloze winkel een mogelijkheid om criminaliteit terug te dringen: vooral overvallers op zoek naar contant geld hebben dan niets meer te zoeken in de detailhandel. Ook wordt fraude en diefstal door personeel moeilijker en vervallen de relatief hoge kosten van wisselgeld.

 

DNB zegt niet tegen experimenten te zijn met cashloze winkels, maar wijst invoering op grote schaal af. Om de belangrijke positie van cash te beschermen moet het goed toegankelijk en bruikbaar blijven, stelt DNB.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.