Donderdagochtend staking bij twee vestigingen Makro | RetailDetail

Donderdagochtend staking bij twee vestigingen Makro

Donderdagochtend staking bij twee vestigingen Makro

Bij de vestigingen van Makro in Deurne en in Sint-Pieters-Leeuw hebben de vakbonden vanochtend tussen 7u en 9u actie gevoerd. Ze wilden hun onvrede uiten over de manier waarop de herstructurering werd aangepakt.

Verplicht brugpensioen

Zo zijn de vakbonden niet te spreken over het feit dat 46 werknemers van Makro Deurne verplicht worden om met brugpensioen te gaan. “Bovendien zitten zes tot acht van die 46 mensen vandaag in landingsbanen. Ze werken vier vijfde of halftijds. Als ze met SWT (brugpensioen, red.) gaan, krijgen ze gedurende zes maanden 150 euro tot 500 euro netto minder per maand. Dat komt omdat de RVA geen inschakelingsuitkering meer geeft aan mensen die in landingsbanen zaten. Wij willen dat Makro die uitkering bijpast, maar dat gebeurt dus niet”, aldus Luc Buys van de socialistische vakbond BBTK.

 

De staking bij de twee winkels was snel van de baan, nadat de directie had aangegeven te willen praten met de vakbonden. Helaas wil de directie dat niet vandaag doen”, zegt Buys.

 

Bij Makro werd een tijdje geleden een groot herstructureringsplan aangekondigd, waarbij ongeveer 500 werknemers hun baan zullen verliezen. Makro wil in de toekomst op minder categorieën gaan focussen en heeft ook al een akkoord afgesloten met Media Markt rond de overname van de elektroafdelingen. De komende maanden worden die omgebouwd naar een shop-in-shop van Media Markt. Dat heeft ook al tot gevolg dat de winkels van Media Markt in Gent en op de Bruul in Mechelen de deuren sluiten, al verhuist het personeel daar in principe mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.