Doorsnee shopper komt steeds minder vaak met de wagen | RetailDetail

Doorsnee shopper komt steeds minder vaak met de wagen

Doorsnee shopper komt steeds minder vaak met de wagen

Uit een enquête van Group Hugo Ceusters blijkt dat de gemiddelde shopper steeds jonger wordt. Daarnaast zijn er ook steeds meer mannen te vinden in de winkelcentra en, opvallend: er wordt vaker gekozen om niet met de wagen te komen.

Opmars openbaar vervoer

Group Hugo Ceusters bevroeg voor zijn enquête iets meer dan 18.000 Belgen en concludeerde daaruit dat er steeds meer jongeren te vinden zijn in de winkelcentra. In het huidige onderzoek was 39,3% jonger dan 30 jaar. In 2014 was dat nog maar 34,8% en een jaar eerder 30,1%. Het aantal vijftig- en zestigplussers is dan weer licht gedaald. Daarnaast komen er ook steeds meer mannen over de winkelvloer: momenteel is 40% van de shoppers een man, in de binnensteden is dat zelfs 50%. Dat is een stijging van 3,2% ten opzichte van een jaar eerder.

 

Gemiddeld werd er 91 euro uitgegeven tijdens een bezoekje aan een winkelcentrum, ongeveer even veel als een jaar geleden. Bijna de helft van het winkelbudget wordt uitgegeven aan kleding.

 

Tot slot wordt er ook steeds meer gekozen om de auto thuis te laten: inmiddels komt al 40% komt momenteel met het openbaar vervoer, te voet of met de (brom)fiets. In 2013 en 2014 was dat nog maar 30%.

 

“Als we enkel naar het openbaar vervoer kijken, zien we dat intussen al 20,8% - of één op de vijf - de tram, trein of bus neemt om te gaan shoppen. In winkelcentra met een goed aanbod aan openbaar vervoer, zoals Galeries Saint-Lambert in Luik, zien we dat aandeel zelfs stijgen naar bijna 50%. Hoe meer openbaar vervoer er aanwezig is bij een winkelcentrum, hoe meer de Belg ervan gebruik maakt”, stelt marketingmanager Hans Van Laer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.