Douane neemt minder namaak in beslag | RetailDetail

Douane neemt minder namaak in beslag

Douane neemt minder namaak in beslag
http://www.shutterstock.com/nl/pic-276027005/stock-photo-bangkok-thailand-march-fake-handbags-on-display-at-jatujak-or-chatuchak-market-on-march.html?src=hjTBtA3lEvAnbEYSo4pKrg-1-49

In 2015 heeft de douane fors minder namaakgoederen in beslag genomen dan een jaar eerder. In totaal werden er ongeveer 400.000 namaakgoederen uit roulatie genomen, dat is liefst twintig keer minder dan in 2014.

Producten zonder logo

In vrijwel alle domeinen werden er in 2015 minder namaakgoederen ontdekt dan een jaar eerder. Vooral het aantal namaaksigaretten daalde sterk. In 2013 werden er maar liefst 7 miljoen namaaksigaretten ontdekt, vorig jaar waren dat er maar 100.000. "We merken een verschuiving op van namaak naar sigaretten zonder merk. Die goederen voldoen niet aan de vele voorschriften en zijn totaal niet in orde, maar zijn geen namaak. Dat is een nieuwe tendens", zegt Francis Adyns van de FOD Financiën aan de VRT.

 

Daarnaast worden de producten steeds vaker zonder logo verstuurd. Dat logo wordt dan pas later toegevoegd, waardoor de producten niet in beslag kunnen worden genomen door de douane. "Wanneer er - namaak - lederen handtassen binnenkomen zonder merk of logo, dan is dat geen namaak. Het is pas op het moment dat de merken of logo's in ons land op de handtassen worden geplaatst, dat het eigenlijk namaakspullen worden."

 

Tot slot komt er ook steeds minder namaak uit China, omdat ook dat land stilaan besloten heeft om namaak tegen te gaan. "Zij proberen in eigen land de productie stil te leggen of zoveel mogelijk in te perken, zodat er geen export is bij hen of import bij ons. Dat kan onder meer een verklaring zijn voor de daling bij het speelgoed."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.