Drie procent minder winkels in Antwerpen | RetailDetail

Drie procent minder winkels in Antwerpen

Drie procent minder winkels in Antwerpen

In de Antwerpse winkelgebieden is het aantal commerciële panden de voorbije tien jaar met 3% gedaald. Vooral het aantal klassieke winkels, die producten als cd’s, kleding of huishoudartikelen verkopen, is gedaald.

Stabiele leegstand

Ondanks de daling van het aantal winkels blijft de leegstand in de stad toch stabiel op ongeveer 12%. Dat komt omdat panden na verloop van tijd worden omgebouwd naar een niet-commerciële functie, zoals een woning. In de Diamantwijk en het station Antwerpen-Centraal nam de leegstand wel nog toe de voorbije jaren, onder meer door de werken aan de Leien.

 

Andere winkelstraten zijn er dan weer in geslaagd om een andere invulling te vinden. Zo wisten de winkelgebieden Offerandestraat-Dambruggestraat (Antwerpen-Noord) en de Abdijstraat-Den TIR (Kiel) zich om te vormen naar winkelstraten die zich vooral richten op het lokale publiek, waarbij ze afstapten van de invulling van een klassieke winkelstraat. Zo namen heel wat jonge Marokkaanse en Turkse ondernemers hun intrek in de Abdijstraat.

 

In de baanwinkelgebieden doen de traditionele ketens het dan weer wel goed. Zij blijven populaire locaties voor nieuwe filialen, wat ervoor zorgt dat de leegstand in die gebieden laag blijft.

 

Blijven inzetten op versterking

Het aantal "imagoverlagende" winkels is gedaald onder de grens van 5% van het winkelaanbod. “In heel wat lokale kernen die de voorbije jaren een negatieve impact ondervonden van een te hoog aanbod aan imagoverlagende winkels, is dat probleem nu zeer sterk verminderd”, schrijft de stad in een driejaarlijks rapport over de commerciële activiteiten in Antwerpen. Dat zal ongetwijfeld als muziek in de oren klinken bij het stadsbestuur, dat een tijdje terug een taks op imagoverlagende winkels, zoals nachtwinkels, lanceerde.

 

“Deze meting toont dat we verder moeten inzetten op de versterking van onze winkelgebieden, en dit zowel in de Antwerpse binnenstad als in de districten”, concludeert schepen voor Middenstand Koen Kennis. “We blijven investeren in aantrekkelijke winkelstraten, mobiliteit en parkeren. We stimuleren ook investeringen van ondernemingen door vernieuwende concepten en internationale ketens naar Antwerpen te halen en door de renovatie van handelspanden te subsidiëren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.