Duitse Otto Group blijft klimmen, van postorder naar chatbots en AR | RetailDetail

Duitse Otto Group blijft klimmen, van postorder naar chatbots en AR

Duitse Otto Group blijft klimmen, van postorder naar chatbots en AR
Foto: nitpicker / Shutterstock.com

De Duitse e-commercespeler Otto Group zag zijn online omzet in het voorbije boekjaar met 10,9% groeien naar 7,76 miljard euro. Het voormalige postorderbedrijf wil nu nog verder investeren in start-ups en technologie. 

 

Tweede grootste in Duitsland

In het gebroken boekjaar tot 28 februari tekende Otto Group een knappe omzetstijging van 10,9% op, te danken aan e-commerce. De Duitse thuismarkt is nog steeds goed is voor de overgrote meerderheid van de verkoop: daar haalde Otto 5,4 miljard euro omzet op, een stijging van 10,2%.

 

De groep bevestigt met de cijfers zijn positie als tweede grootste e-commercespeler in Duitsland, na Amazon. “We zijn zeer blij met deze dynamische omzetontwikkeling”, geeft bestuursvoorzitter Rainer Hillebrand dan ook toe. Het bewijst volgens hem dat het bedrijf de juiste strategie voert, maar de topman toont zich tegelijk bewust van de scherpe concurrentie.

 

Focus op augmented reality en digitale assistenten

“Customer centricity” moet voor Hillebrand het kernbegrip blijven bij Otto Group, dat vorig jaar 31 miljoen klanten mocht bedienen. Daarbij wil het bedrijf nog meer inzetten op technologie, en dan meer bepaald op 'conversational commerce': communicatie en verkoop via digitale assistenten en chatbots. Er is een specifiek team aangesteld om deze services verder uit te bouwen.

 

Ook heeft Google - samen met Otto als enige partner uit de retailsector - op het Mobile World Congress in Barcelona een nieuwe augmented reality-toepassing voorgesteld. Met die app voor Otto’s interieurwebshop yourhome.de kunnen mobiele shoppers meubelen via AR in hun huis presenteren.

 

“Of het nu conversational commerce, Internet of Things of datagerichte bedrijfsmodellen zijn, het zwaartepunt ligt op de uitbouw van onze technologische competenties over alle afdelingen van het concern heen”, aldus 'chief digital officer' Sebastian Klauke. Otto Group wil ook nog eens 85 miljoen in eigen start-ups investeren: het toont hoe belangrijk innovatie en technologie voor de holding achter onder meer About You, Hagebau, Bonprix en MyToys.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.