Duurder parkeren raakt omzet winkels

Duurder parkeren raakt omzet winkels

Nederlandse winkeliers moeten sterker ageren tegen gemeenten die de parkeertarieven verhogen. Daartoe heeft branchevereniging CBW-Mitex een modelbrief opgesteld.

Parkeerprijzen gemiddeld 9% omhoog

Belangenbehartiger Detailhandel Nederland doet jaarlijks onderzoek naar de tarieven van parkeergarages. Uit het jongste onderzoek komt naar voren dat de prijzen afgelopen jaar met gemiddeld 9 procent zijn gestegen. In een tijd waarin de detailhandel in de steden het toch al moeilijk heeft en de leegstand van winkels toeneemt, is dit volgens CBW-Mitex, dat onder meer mode- en woonwinkels vertegenwoordigt, een verkeerd signaal.

 

"Gemeenten lijken maar niet te willen snappen dat hoge parkeerkosten negatief uitwerken op het imago van een winkelcentrum. Dat jaagt mensen weg. Dat wil je als gemeente toch niet", aldus voorzitter Jan Meerman van CBW-Mitex. Met behulp van een modelbrief die vanaf de website kan worden gedownload, kunnen ondernemers de gemeente onder vuur nemen. Parkeertarieven worden gezien als een extra factor die de verschuiving van fysieke naar online retail bevordert.

 

De Plazagarage in Rotterdam kende afgelopen jaar bijvoorbeeld een prijsstijging van honderdvijftig procent. Ook de parkeergarage Hoog Catharijne (33 procent) en de Muzenpleingarage in Den Haag (25 procent) kenden een verhoging van de tarieven die de inflatie ver te boven ging. Gemiddeld kost het parkeren in een parkeergarage in Nederland nu 2,61 euro per uur.

Tags: