Duurder parkeren raakt omzet winkels

Duurder parkeren raakt omzet winkels

Nederlandse winkeliers moeten sterker ageren tegen gemeenten die de parkeertarieven verhogen. Daartoe heeft branchevereniging CBW-Mitex een modelbrief opgesteld.

Parkeerprijzen gemiddeld 9% omhoog

Belangenbehartiger Detailhandel Nederland doet jaarlijks onderzoek naar de tarieven van parkeergarages. Uit het jongste onderzoek komt naar voren dat de prijzen afgelopen jaar met gemiddeld 9 procent zijn gestegen. In een tijd waarin de detailhandel in de steden het toch al moeilijk heeft en de leegstand van winkels toeneemt, is dit volgens CBW-Mitex, dat onder meer mode- en woonwinkels vertegenwoordigt, een verkeerd signaal.

 

"Gemeenten lijken maar niet te willen snappen dat hoge parkeerkosten negatief uitwerken op het imago van een winkelcentrum. Dat jaagt mensen weg. Dat wil je als gemeente toch niet", aldus voorzitter Jan Meerman van CBW-Mitex. Met behulp van een modelbrief die vanaf de website kan worden gedownload, kunnen ondernemers de gemeente onder vuur nemen. Parkeertarieven worden gezien als een extra factor die de verschuiving van fysieke naar online retail bevordert.

 

De Plazagarage in Rotterdam kende afgelopen jaar bijvoorbeeld een prijsstijging van honderdvijftig procent. Ook de parkeergarage Hoog Catharijne (33 procent) en de Muzenpleingarage in Den Haag (25 procent) kenden een verhoging van de tarieven die de inflatie ver te boven ging. Gemiddeld kost het parkeren in een parkeergarage in Nederland nu 2,61 euro per uur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top