Duurder parkeren raakt omzet winkels | RetailDetail

Duurder parkeren raakt omzet winkels

Duurder parkeren raakt omzet winkels

Nederlandse winkeliers moeten sterker ageren tegen gemeenten die de parkeertarieven verhogen. Daartoe heeft branchevereniging CBW-Mitex een modelbrief opgesteld.

Parkeerprijzen gemiddeld 9% omhoog

Belangenbehartiger Detailhandel Nederland doet jaarlijks onderzoek naar de tarieven van parkeergarages. Uit het jongste onderzoek komt naar voren dat de prijzen afgelopen jaar met gemiddeld 9 procent zijn gestegen. In een tijd waarin de detailhandel in de steden het toch al moeilijk heeft en de leegstand van winkels toeneemt, is dit volgens CBW-Mitex, dat onder meer mode- en woonwinkels vertegenwoordigt, een verkeerd signaal.

 

"Gemeenten lijken maar niet te willen snappen dat hoge parkeerkosten negatief uitwerken op het imago van een winkelcentrum. Dat jaagt mensen weg. Dat wil je als gemeente toch niet", aldus voorzitter Jan Meerman van CBW-Mitex. Met behulp van een modelbrief die vanaf de website kan worden gedownload, kunnen ondernemers de gemeente onder vuur nemen. Parkeertarieven worden gezien als een extra factor die de verschuiving van fysieke naar online retail bevordert.

 

De Plazagarage in Rotterdam kende afgelopen jaar bijvoorbeeld een prijsstijging van honderdvijftig procent. Ook de parkeergarage Hoog Catharijne (33 procent) en de Muzenpleingarage in Den Haag (25 procent) kenden een verhoging van de tarieven die de inflatie ver te boven ging. Gemiddeld kost het parkeren in een parkeergarage in Nederland nu 2,61 euro per uur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.