Duurder parkeren raakt omzet winkels

Duurder parkeren raakt omzet winkels

Nederlandse winkeliers moeten sterker ageren tegen gemeenten die de parkeertarieven verhogen. Daartoe heeft branchevereniging CBW-Mitex een modelbrief opgesteld.

Parkeerprijzen gemiddeld 9% omhoog

Belangenbehartiger Detailhandel Nederland doet jaarlijks onderzoek naar de tarieven van parkeergarages. Uit het jongste onderzoek komt naar voren dat de prijzen afgelopen jaar met gemiddeld 9 procent zijn gestegen. In een tijd waarin de detailhandel in de steden het toch al moeilijk heeft en de leegstand van winkels toeneemt, is dit volgens CBW-Mitex, dat onder meer mode- en woonwinkels vertegenwoordigt, een verkeerd signaal.

 

"Gemeenten lijken maar niet te willen snappen dat hoge parkeerkosten negatief uitwerken op het imago van een winkelcentrum. Dat jaagt mensen weg. Dat wil je als gemeente toch niet", aldus voorzitter Jan Meerman van CBW-Mitex. Met behulp van een modelbrief die vanaf de website kan worden gedownload, kunnen ondernemers de gemeente onder vuur nemen. Parkeertarieven worden gezien als een extra factor die de verschuiving van fysieke naar online retail bevordert.

 

De Plazagarage in Rotterdam kende afgelopen jaar bijvoorbeeld een prijsstijging van honderdvijftig procent. Ook de parkeergarage Hoog Catharijne (33 procent) en de Muzenpleingarage in Den Haag (25 procent) kenden een verhoging van de tarieven die de inflatie ver te boven ging. Gemiddeld kost het parkeren in een parkeergarage in Nederland nu 2,61 euro per uur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top