"Duurzame consumptie vertienvoudigd in VK"

Co-op: "Duurzame consumptie vertienvoudigd in VK"
Shutterstock.com

De Britse retailer Co-op stelt in een rapport dat de consumptie van ethische en duurzame producten en diensten de voorbije twintig jaar vertienvoudigd is in het Verenigd Koninkrijk. De sector is er nu al 35 miljard euro per jaar waard, en blijft groeien.

 

Bananen

Co-op begon twintig jaar geleden de consumptie van ethische producten in kaart te brengen: in 1999 gaven de Britten alles samen 3,1 miljard pond uit aan duurzame en ethische producten en diensten, vorig jaar was dat bedrag al opgelopen tot 29,7 miljard pond (34,8 miljard euro). Dat is op een haar na een vertienvoudiging. Inclusief liefdadigheid en "community" gaat het zelfs om 41,1 miljard pond (48 miljard euro).

 

Vooral ethische en duurzame voedingswaren (zoals fairtradebananen en vrije-uitloopeieren) wonnen in die periode aan populariteit en genereren een omzet van 12 miljard pond (14 miljard euro). Groene huishoudelijke producten en diensten zijn de tweede grootste categorie, met ruim 10 miljard pond aan omzet. Het gaat dan bijvoorbeeld om energiebesparende toestellen of lampen, milieuvriendelijke schoonmaakproducten of investeringen in hernieuwbare energie.

 

Kleding blijft achter

Opvallende vaststelling in het rapport is de vrij beperkte omvang van duurzame mode in de totale uitgaven. Vorig jaar werd er slechts 50 miljoen pond (nog geen 60 miljoen euro) uitgegeven aan duurzaam geproduceerde kleding. Daar staat wel tegenover dat de verkoop van tweedehandskleding de voorbije jaren sterk toenam: in 2018 was die markt goed voor 734 miljoen pond (860 miljoen euro).

 

“We mogen met recht en reden trots zijn op de groei die we in de duurzame markten in het Verenigd Koninkrijk gezien hebben de voorbije twintig jaar", zegt Jo Whitfield, de CEO voor food bij Co-op. "In de toekomst zullen consumenten een belangrijke rol blijven spelen in de groei van duurzame producten. De verwachting is dat deze markten nog aan belang zullen winnen, nu steeds duidelijker wordt voor welke uitdagingen de mens en de planeet staan. Consumenten zullen bijgevolg steeds meer actie vragen op dit vlak."