Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Sustainable Living Plan

Daarnaast groeien de duurzame merken ook nog eens 50% sneller dan de andere merken binnen het bedrijf. Die boodschap brengt Unilever naar buiten in een periode waarin een deel van de aandeelhouders misschien wil afstappen van die strategie. Bij de 40 de meest verkochte merken van Unilever staan momenteel ook 18 duurzame merken, in 2015 waren dat er nog maar 12.

 

Unilever startte zes jaar geleden met het Sustainable Living Plan, waarin meer dan vijftig doelstellingen staan om producten milieuvriendelijker en meer maatschappelijk verantwoord te maken. Zo heeft het sinds 2008 al meer dan 700 miljoen euro weten te besparen dankzij milieuvriendelijke maatregelen. “We hebben al veel vooruitgang geboekt”, zegt CEO Paul Polman. “Onze resultaten tonen dat duurzaamheid goed is voor het bedrijf, met steeds meer bewijs dat onze duurzame merken het beter doen dan de rest.”

 

Extra waarde voor aandeelhouders

Polman voegt er ook nog aan toe dat het Sustainable Living Plan Unilever competitiever maakt en dat het extra waarde creëert voor de aandeelhouders. Ongetwijfeld geen toevallige uitspraak in de nasleep van het overnamebod door Kraft Heinz, dat Unilever een tijd geleden afwimpelde.

 

Toen morde immers een deel van de aandeelhouders, die de overname wel zagen zitten omdat die meer geld zou opleveren op korte termijn. Sindsdien zou er binnen Unilever een kleine tweestrijd zijn, rond het al dan niet doorzetten van de duurzaamheidsstrategie.