Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever | RetailDetail

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever
Shutterstock

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Sustainable Living Plan

Daarnaast groeien de duurzame merken ook nog eens 50% sneller dan de andere merken binnen het bedrijf. Die boodschap brengt Unilever naar buiten in een periode waarin een deel van de aandeelhouders misschien wil afstappen van die strategie. Bij de 40 de meest verkochte merken van Unilever staan momenteel ook 18 duurzame merken, in 2015 waren dat er nog maar 12.

 

Unilever startte zes jaar geleden met het Sustainable Living Plan, waarin meer dan vijftig doelstellingen staan om producten milieuvriendelijker en meer maatschappelijk verantwoord te maken. Zo heeft het sinds 2008 al meer dan 700 miljoen euro weten te besparen dankzij milieuvriendelijke maatregelen. “We hebben al veel vooruitgang geboekt”, zegt CEO Paul Polman. “Onze resultaten tonen dat duurzaamheid goed is voor het bedrijf, met steeds meer bewijs dat onze duurzame merken het beter doen dan de rest.”

 

Extra waarde voor aandeelhouders

Polman voegt er ook nog aan toe dat het Sustainable Living Plan Unilever competitiever maakt en dat het extra waarde creëert voor de aandeelhouders. Ongetwijfeld geen toevallige uitspraak in de nasleep van het overnamebod door Kraft Heinz, dat Unilever een tijd geleden afwimpelde.

 

Toen morde immers een deel van de aandeelhouders, die de overname wel zagen zitten omdat die meer geld zou opleveren op korte termijn. Sindsdien zou er binnen Unilever een kleine tweestrijd zijn, rond het al dan niet doorzetten van de duurzaamheidsstrategie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.