Eén miljoen Britse retailbanen mogelijk verdwenen tegen 2025 | RetailDetail

Eén miljoen Britse retailbanen mogelijk verdwenen tegen 2025

Eén miljoen Britse retailbanen mogelijk verdwenen tegen 2025

Volgens het British Retail Consortium (BRC) is het niet onmogelijk dat er tegen 2025 één miljoen banen verdwijnen in de retailsector in het Verenigd Koninkrijk. Dat zou het gevolg zijn van de opkomst van bepaalde technologieën en stijgende loonkosten.

Druk op de sector

Momenteel werken er drie miljoen mensen in de retailindustrie in het Verenigd Koninkrijk, maar in de toekomst zouden er dus flink wat jobs kunnen verdwijnen. Volgens het BRC zouden de overgebleven banen wel beter zijn dan nu het geval is.

 

Er zijn een aantal factoren die kunnen bijdragen tot het banenverlies. Om te beginnen komen er steeds meer nieuwe technologieën op de markt die taken van werknemers kunnen overnemen. Die nieuwe technologie is echter niet de meest bepalende factor.

 

Volgens het BRC zullen de komende jaren 74.000 van de in totaal 270.000 winkels de deuren moeten sluiten, vanwege het beleid van de Britse regering dat heel wat extra kosten met zich meebrengt voor de handelaars. Onder andere de verhoging van het minimumloon voor werknemers ouder dan 25 jaar van 7,20 pond naar 9 pond in 2020 zou heel wat banen op de tocht zetten.

 

“De combinatie van prijsdeflatie, stijgende bedrijfskosten en groeiden arbeidskosten zet steeds meer druk op een competitieve sector die al door een grote periode met veranderingen is aan het gaan”, zegt Dave Lewis, CEO van Tesco. Heel wat andere bedrijven hebben er al op gewezen dat de hogere loonkosten zullen leiden tot banenverlies of hogere prijzen voor de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.