E-boek wordt goedkoper, fysiek boek duurder | RetailDetail

E-boek wordt goedkoper, fysiek boek duurder

E-boek wordt goedkoper, fysiek boek duurder
http://www.shutterstock.com/nl/pic-396082504/

Uit de Boekenbarometer van CB blijkt dat de prijs van e-boeken de voorbije jaren sterk is gedaald, terwijl de prijzen van de fysieke exemplaren eerder de hoogte in gaan. De voorbije zes jaar is het aantal verkochte boeken ook steeds verder gedaald.

 

7 procent e-books

Uit de Boekenbarometer blijkt dat in 2015 de gemiddelde prijs voor een fysiek exemplaar van een boek rond de 15 euro lag. Dat is een stuk hoger dan bij e-boeken, waar de prijs eerder rond 8 euro schommelt. Bovendien is de prijs van fysieke boeken sinds 2010 licht gestegen, terwijl die van e-books met enkele euro’s is gedaald.

 

In Nederland gingen er in 2015 ongeveer 37,5 miljoen boeken over de toonbank, wat een status quo is ten opzichte van een jaar eerder. Het is de eerste keer sinds 2011 dat er geen sprake is van een daling. De fysieke exemplaren hebben daarbij nog steeds de overhand, want zij zijn goed voor 93,1 procent van de verkoop. E-books moeten het doen met net geen 7 procent.

 

Dat wil niet zeggen dat de online verkoop niet goed loopt. Ongeveer 20 procent van de verkochte boeken worden online besteld. De overige 80 procent worden in een fysieke winkel gekocht. Momenteel zijn er in Nederland nog 1.354 fysieke boekhandels, tegenover 148 online verkopers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.