E-commerce krijgt explosieve boost in lockdown-België 

Shutterstock

Online is de grote redder in deze coronatijden, ziet GfK. Alleen de Belgische modesector kan niet meegenieten van de explosieve e-commercegroei en verliest zelfs tweederde van zijn omzet.

 

Broodbakmachines en laptops

Hoe kopen Belgen nu ze in ‘light’ lockdown zitten? GfK zocht het uit door de non-foodverkopen in week 12 (de week van 16 tot 22 maart en de eerste week van de verplichte winkelsluitingen) in kaart te brengen. Wat blijkt? De online-omzet groeit explosief, nu het ook het enige verkoopkanaal is geworden. Voor het eerst in de geschiedenis is online zelfs het belangrijkste verkoopkanaal in electronica: liefst 64% van alle omzet kwam van het internet. Daardoor wist de sector de omzet in totaal ook stabiel te houden, ondanks het wegvallen van de fysieke verkoop. 

 

Mensen breidden zich grondig op hun zelf-isolatie door te investeren in allerlei apparatuur, van laptops (+100%) en beeldschermen (+252%) om thuis te werken, tot diepvriezers (maal vijf) en broodbakmachines (negen keer meer). Om de verveling voor te zijn, ging ook de verkoop van entertainmentproducten (+12%) fors de lucht in. Er werden fors meer spelconsoles (+145%), games (+48%) en kinderboeken (+32%) verkocht, niet alleen online maar ook in de winkels die wel nog open mogen blijven – zoals de hypermarkten en krantenwinkels.

 

Modeverkoop keldert

De Belgische modesector heeft daarentegen een rampzalige week achter de rug. Kledingwinkels worden het hardst getroffen: ze verloren in de eerste week van de verplichte sluitingen liefst tweederde van hun normale weekomzet (-68%). Online kan het tij niet keren, want ook daar loopt de omzet met 5% achteruit. Wie thuiszit, heeft blijkbaar geen zin in nieuwe kleren.

 

"Het is zeer waarschijnlijk dat deze indrukwekkende verschuiving naar onlineverkoop een blijvende impact zal hebben op het Belgische retaillandschap", waarschuwt commercieel directeur Wim Boesmans van GfK Belgium. Hij ziet ook dat traditionele winkelketens die geïnvesteerd hebben in online daar nu al van profiteren en er een enorme stijging in verkoop zien.