E-commerce redt 20% van de omzet, maar is te duur

Shutterstock

Winkeliers die online gingen tijdens de verplichte sluiting, konden nog 20% van hun omzet redden. De transport- en leveringskosten lopen echter zo hoog op dat een deel er straks wellicht weer mee stopt, blijkt uit een bevraging van de UAntwerpen.

 

Helft start met onlineverkoop

Kleine handelaars en horeca-uitbaters hebben snel de switch naar onlineverkoop gemaakt tijdens de lockdown: hoewel twee derde voor de uitbraak van de coronapandemie nog geen webshop had, is de helft onder hen nu toch met onlineverkoop begonnen. Ook ondernemers die nu "zelf snel een website in elkaar knutselden of via Instagram take-away adverteren", hebben via e-commerce toch 20% van hun gewoonlijke omzet veilig weten te stellen. Samen met de hinderpremie en eventuele andere steunmaatregelen blijkt dat "voor de meesten net genoeg om te overleven en nu te heropenen", ziet Joris Beckers van UAntwerpen.

 

Toch ervaren ook de nieuwbakken onlineverkopers dat omzet nog lang niet gelijkstaat aan winst: de lokale handelaars struikelen over de transport- en leveringskosten. Dat transport gebeurt bij 80% van de handelaars door bpost, terwijl leveringen binnen een beperkte straal ook vaak zelf worden gedaan. De klanten zijn vooral lokaal te vinden: 90% van de online-omzet komt van klanten binnen de eigen provincie. "De Vlaming heeft dus geluisterd naar de herhaalde oproepen en steunt duidelijk de handelaar om de hoek", aldus mede-onderzoekster Ann Verhetsel.

 

83% van de winkeliers blijft overigens bij de fysieke winkel als het voornaamste verkoopkanaal, terwijl e-commerce door velen vooral als een crisismaatregel wordt gezien. De onderzoekers verwachten dat een deel van de onlineverkoop in de toekomst opnieuw zal wegvallen.

 

Hoe beleeft u de coronacrisis? Het onderzoek van de UAntwerpen loopt nog. Als handelaar is het dus nog mogelijk om deel te nemen via deze link.