E-commercesector pessimistisch over nabije toekomst

E-commercesector pessimistisch over nabije toekomst
Shutterstock.com

Een ruime meerderheid van de Europese webwinkels verwacht dit jaar een lagere omzet en minder winst als gevolg van de coronacrisis. Ook vrezen ze dat de werkgelegenheid onder druk komt. Dat is opvallend, want de algemene verwachting is dat webwinkels net zouden kunnen profiteren van het verplicht sluiten van fysieke winkels.

 

Pessimisme troef

De belangrijkste vaststelling van het onderzoek is dat 65% van de ondervraagden een terugval van de verkoop verwacht. Als gevolg daarvan vrezen ze ook personeel te moeten ontslaan. 60% van de brancheverenigingen denkt dat de sector financieringsproblemen zal krijgen door de pandemie en liefst 70% houdt rekening met een winstdaling voor het komend jaar.

 

De studie stelde ook vragen over de actuele toestand bij de webwinkels: daaruit blijkt dat de helft van de webshops toen (het onderzoek liep van 17 tot 19 maart) al minder bestellingen ontving. Zes op de tien online winkels stellen ook vertragingen bij de bezorging vast. Zelfs een reus als Zalando noteert een terugval van het aantal bestellingen: "Sinds de beperkingen op het openbare leven van kracht zijn, hebben we negatieve effecten opgemerkt in de vorm van een lagere vraag in de getroffen gebieden", citeert Fashion Network de e-tailer. Voordien had de Duitse webwinkel nog geen grote impact van het coronavirus gezien.

 

Koepelorganisatie Ecommerce Europe peilde bij de nationale brancheverenigingen, waaronder BeCommerce, SafeShops.be en Thuiswinkel.org, naar de mogelijke gevolgen van de coronacrisis. De organisatie deed het onderzoek tussen 17 en 19 maart. Intussen hebben enkele landen al nieuwe, strengere maatregelen genomen tegen de verspreiding van het coronavirus.

 

Praktische obstakels

Naast een lagere vraag, zijn er ook praktische obstakels, ziet FashionUnited. Zo is er de verminderde beschikbaarheid van personeel en moeten de onlineretailers kunnen voldoen aan de voorzorgsmaatregelen. De Britse warenhuisketen Fenwick heeft bijvoorbeeld besloten om zowel de fysieke winkels als de onlineshop te sluiten, omdat in het familiebedrijf de pakketjes nog handmatig worden klaargemaakt en verzonden vanuit de fysieke verkooppunten. Dat blijkt nu niet langer haalbaar. Het Duitse Schuh zet eveneens alle activiteiten stop, omwille van de veiligheid van de medewerkers.

 

Problemen met goederenverkeer en gesloten grenzen gooien eveneens roet in het eten. Luxewebshops Net-a-Porter en Mr Porter hebben hun sites in de Verenigde Staten tijdelijk uit de lucht gehaald door moeilijkheden met internationale verzendingen tijdens de corona-lockdowns. In andere landen kunnen consumenten - ook uit de VS - wel nog bij de onlineretailer terecht.