Een derde cadeautjes voor Sinterklaas online gekocht

Een derde cadeautjes voor Sinterklaas online gekocht

Uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy blijkt dat ongeveer een derde van de totale bestedingen in het kader van Sinterklaas online zal gebeuren. De discussie rond Zwarte Piet zorgt er wel voor dat steeds minder mensen het feest vieren.

6 procent viert niet

44 procent van de in totaal 1.250 ondervraagde Nederlanders zegt dat ze Sinterklaas door de controverse rond Zwarte Piet minder leuk vinden. Zes procent zegt zelfs het feest helemaal niet te willen vieren en 14 procent twijfelt nog of er cadeautjes door de schoorsteen zullen komen.


Gelukkig voor de ondernemers zegt 83 procent van de consumenten die Sinterklaas wel vieren dat ze minstens één cadeautje zullen kopen. De grote ketens krijgen van die groep 64 procent over de vloer, terwijl kleine lokale winkels het met 47 procent moeten stellen. Twintig procent van de Nederlanders haalt ook een cadeautje bij de supermarkt.


53 procent van de ondervraagden zegt waarschijnlijk ook online te zullen kopen. Daardoor zal 34 procent van de totale bestedingen online worden gedaan. Veel ondervraagden zeggen het internet daarentegen te vermijden, omdat ze producten niet kunnen zien, voelen of ruiken.

Tags: