Eerste Belgische Blokker nieuwe stijl open | RetailDetail

Eerste Belgische Blokker nieuwe stijl open

Eerste Belgische Blokker nieuwe stijl open

Blokker heeft in Doornik zijn eerste Belgische winkel volgens het nieuwe concept van de winkelketen ingericht. Binnenkort volgt Beveren. Tegen de zomer moet de teller op dertien staan, zegt algemeen directeur voor België en Luxemburg Frank De Belie.

 

Overzichtelijker en gezelliger

In Nederland is de keten, die zich toelegt op de verkoop van elektronica en materiaal voor het huishouden en de persoonlijke verzorging, al sinds eind 2014 bezig met het uitrollen van het nieuwe concept, dat meer klantgericht wil zijn. “Onze verkooppunten krijgen een serieuze upgrade. We gaan weg van de pure discountformule met overstockte verkooppunten. We willen de inrichting veel overzichtelijker en gezelliger maken. Ook zal het productenaanbod aangepast zijn en zal de klant veel meer technische informatie kunnen krijgen als hij dat wenst. Het gaat dus om een serieuze aardverschuiving”, aldus De Belie.


De Belie: “Aan de buitenkant zullen onze Belgische winkels eruit zien zoals de Nederlandse. Qua styling zal dat ook binnenin het geval zijn. Zo zijn onze filialen ook ingericht op basis van een aantal werelden. Voorts zullen de klanten in de verkooppunten online bestellingen kunnen doen en zal er informatie op een elektronische zuil worden getoond.” Ook zullen de verkopers met tablets uitgerust worden om de klant een nog betere dienstverlening te kunnen geven. Op die manier stapt Blokker mee in het verhaal van het omnichannel-gebeuren.


Qua aanbod is er wel een verschil tussen de Belgische en Nederlandse winkels. De Belgische consument wil nu eenmaal andere dingen dan de Nederlandse. “In België zullen we bovendien een onderscheid maken tussen Vlaanderen en Wallonië met een aantal specifieke producten voor beide regio’s. In Vlaanderen zullen we bijvoorbeeld werken met Jeroen Meus als kok, in Wallonië of Nederland niet.”


Dertien in eerste halfjaar

Tegen eind juni wil De Belie dertien winkels hebben omgebouwd. Daarna volgt de tijd voor een evaluatie en eventueel een bijsturing. De bedoeling is de omschakeling naar het nieuwe concept in 2017 dan verder te zetten. In totaal telt Blokker 205 winkels in België.


Eens een aantal winkels zijn overgestapt op het nieuwe concept, zal de vernieuwing ook communicatief worden ondersteund. “Maar daarvoor moeten we eerst een bepaalde schaalgrootte hebben”, aldus nog De Belie.

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.