Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden | RetailDetail

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden
Foto: Shutterstock

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

 

Beleggingstermijn loopt in 2019 af

De Nederlandse discountketen Action is voor 80 procent in handen van het Britse investeerdersgroep 3i, maar een deel daarvan – 35 procent om precies te zijn – valt onder het private fonds Eurofund V. Dat fonds werkt met kapitaal van privébeleggers en wordt in hun opdracht beheerd door 3i Group.


In 2019 loopt de termijn waarvoor de beleggers van het fonds op de Action-aandelen hadden ingetekend echter af en het lijkt erop dat de privé-investeerders nu eieren voor hun geld kiezen: ze tonen tot nu toe geen interesse om de beleggingstermijn te verlengen, wel om het rendement op te strijken.


3i-voorzitter Simon Borrows had daarom in een presentatie aan financieel analisten geopperd dat de investeerders op zoek zou gaan naar nieuwe investeerders voor het minderheidsbelang van 35 procent. Een deel van Action zou met andere woorden te koop komen te staan.

 

3i wil positie binnen Action houden

Toch niet, klinkt het nu. De Britse investeerdersgroep wil zijn positie binnen Action niet verzwakken en zijn participatie in de discountketen dus volledig behouden, met of zonder Eurofund V. “3i wil referentieaandeelhouder van Action blijven op dezelfde manier als het dat was sinds de overname van Action in 2011”, vertelt woordvoerder Kathryn van der Kroft aan De Tijd.


Het is wel “mogelijk dat er in 2019 een herstructurering komt van het belang dat Eurofund V heeft in Action”, geeft Van der Kroft te kennen. Wellicht wordt er dus ofwel een nieuw fonds opgericht, ofwel lijft 3i de heikele 35 procent helemaal zelf in, net zoals de overige 45 procent die de beursgenoteerde investeringsgroep al in portefeuille heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.