Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven | RetailDetail

Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven

Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven
Shutterstock

Investeringsbedrijf Signa Holding heeft een bod uitgebracht op Kaufhof, het moederbedrijf van Galeria Inno en Galeria Kaufhof. Signa Holding is al eigenaar van de andere grote Duitse warenhuisketen, Karstadt. In België heeft Kaufhof 16 vestigingen van Inno in handen.

Ook al poging in 2015

Kaufhof is momenteel in handen van het Canadese Hudson’s Bay, dat het in 2015 voor 2,83 miljard euro kocht van de Metro Group. Signa Holding heeft nu een bod gedaan van ongeveer drie miljard euro om de warenhuizen in handen te krijgen. De interesse van de groep is niet nieuw, want ook in 2015 stond het dicht bij een overname, maar werd het op de meet geklopt door Hudson’s Bay. Signa, dat wordt geleid door de Oostenrijkse vastgoedinvesteerder René Benko, wilde toen de winkels van Karstadt samenvoegen met die van Galeria Kaufhof om zo een grote Duitse keten te creëren. 

 

Signa Holding en Hudson’s Bay willen momenteel nog niet reageren op het nieuws, maar anonieme bronnen zeggen aan Reuters dat het Canadese bedrijf halverwege deze maand zijn antwoord zal geven. Daarmee wordt wel duidelijk dat het bod niet categoriek van tafel wordt geveegd en dat een overname niet onmogelijk is.

 

Einde Hudson’s Bay in Europa?

Dat Signa net nu op de proppen komt met een bod is geen verrassing. Het rommelt al een tijdje aan de top van Hudson’s Bay en de Europese activiteiten zijn daarbij vaak het gespreksonderwerp. Een activistische aandeelhouder eist immers al langer dat Hudson’s Bay zich volledig terugtrekt uit Europa. Dat werd lange tijd niet voor mogelijk gehouden, omdat het Europese project een paradepaardje was van CEO Jerry Storch, maar die is sinds gisteren weg uit het bedrijf.

 

Als de verkoop van Kaufhof doorgaat, dan verdwijnt Hudson’s Bay alvast uit België en Duitsland en is het enkel nog maar aanwezig in Nederland. Het blijft dan de vraag of alle geplande vestigingen van het bedrijf in Nederland er ook effectief zullen komen. Een aantal analisten hadden ook al vragen gesteld bij de rendabiliteit van een aantal van die nieuwe warenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.