Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven | RetailDetail

Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven

Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven
Shutterstock

Investeringsbedrijf Signa Holding heeft een bod uitgebracht op Kaufhof, het moederbedrijf van Galeria Inno en Galeria Kaufhof. Signa Holding is al eigenaar van de andere grote Duitse warenhuisketen, Karstadt. In België heeft Kaufhof 16 vestigingen van Inno in handen.

Ook al poging in 2015

Kaufhof is momenteel in handen van het Canadese Hudson’s Bay, dat het in 2015 voor 2,83 miljard euro kocht van de Metro Group. Signa Holding heeft nu een bod gedaan van ongeveer drie miljard euro om de warenhuizen in handen te krijgen. De interesse van de groep is niet nieuw, want ook in 2015 stond het dicht bij een overname, maar werd het op de meet geklopt door Hudson’s Bay. Signa, dat wordt geleid door de Oostenrijkse vastgoedinvesteerder René Benko, wilde toen de winkels van Karstadt samenvoegen met die van Galeria Kaufhof om zo een grote Duitse keten te creëren. 

 

Signa Holding en Hudson’s Bay willen momenteel nog niet reageren op het nieuws, maar anonieme bronnen zeggen aan Reuters dat het Canadese bedrijf halverwege deze maand zijn antwoord zal geven. Daarmee wordt wel duidelijk dat het bod niet categoriek van tafel wordt geveegd en dat een overname niet onmogelijk is.

 

Einde Hudson’s Bay in Europa?

Dat Signa net nu op de proppen komt met een bod is geen verrassing. Het rommelt al een tijdje aan de top van Hudson’s Bay en de Europese activiteiten zijn daarbij vaak het gespreksonderwerp. Een activistische aandeelhouder eist immers al langer dat Hudson’s Bay zich volledig terugtrekt uit Europa. Dat werd lange tijd niet voor mogelijk gehouden, omdat het Europese project een paradepaardje was van CEO Jerry Storch, maar die is sinds gisteren weg uit het bedrijf.

 

Als de verkoop van Kaufhof doorgaat, dan verdwijnt Hudson’s Bay alvast uit België en Duitsland en is het enkel nog maar aanwezig in Nederland. Het blijft dan de vraag of alle geplande vestigingen van het bedrijf in Nederland er ook effectief zullen komen. Een aantal analisten hadden ook al vragen gesteld bij de rendabiliteit van een aantal van die nieuwe warenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.