Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven

Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven
Shutterstock

Investeringsbedrijf Signa Holding heeft een bod uitgebracht op Kaufhof, het moederbedrijf van Galeria Inno en Galeria Kaufhof. Signa Holding is al eigenaar van de andere grote Duitse warenhuisketen, Karstadt. In België heeft Kaufhof 16 vestigingen van Inno in handen.

Ook al poging in 2015

Kaufhof is momenteel in handen van het Canadese Hudson’s Bay, dat het in 2015 voor 2,83 miljard euro kocht van de Metro Group. Signa Holding heeft nu een bod gedaan van ongeveer drie miljard euro om de warenhuizen in handen te krijgen. De interesse van de groep is niet nieuw, want ook in 2015 stond het dicht bij een overname, maar werd het op de meet geklopt door Hudson’s Bay. Signa, dat wordt geleid door de Oostenrijkse vastgoedinvesteerder René Benko, wilde toen de winkels van Karstadt samenvoegen met die van Galeria Kaufhof om zo een grote Duitse keten te creëren. 

 

Signa Holding en Hudson’s Bay willen momenteel nog niet reageren op het nieuws, maar anonieme bronnen zeggen aan Reuters dat het Canadese bedrijf halverwege deze maand zijn antwoord zal geven. Daarmee wordt wel duidelijk dat het bod niet categoriek van tafel wordt geveegd en dat een overname niet onmogelijk is.

 

Einde Hudson’s Bay in Europa?

Dat Signa net nu op de proppen komt met een bod is geen verrassing. Het rommelt al een tijdje aan de top van Hudson’s Bay en de Europese activiteiten zijn daarbij vaak het gespreksonderwerp. Een activistische aandeelhouder eist immers al langer dat Hudson’s Bay zich volledig terugtrekt uit Europa. Dat werd lange tijd niet voor mogelijk gehouden, omdat het Europese project een paradepaardje was van CEO Jerry Storch, maar die is sinds gisteren weg uit het bedrijf.

 

Als de verkoop van Kaufhof doorgaat, dan verdwijnt Hudson’s Bay alvast uit België en Duitsland en is het enkel nog maar aanwezig in Nederland. Het blijft dan de vraag of alle geplande vestigingen van het bedrijf in Nederland er ook effectief zullen komen. Een aantal analisten hadden ook al vragen gesteld bij de rendabiliteit van een aantal van die nieuwe warenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top