Eigenaar Sun koopt V&D uit bij banken | RetailDetail

Eigenaar Sun koopt V&D uit bij banken

Eigenaar Sun koopt V&D uit bij banken

Sun Capital, de Amerikaanse eigenaar van warenhuisketen V&D, investeert nog eens 47 miljoen euro in het bedrijf en koopt daarmee de keten uit bij de banken. Bovendien stelt Sun de keten in principe voor vier jaar financieel veilig.

Sneller werken

De looptijd van de financiering wordt immers verlengd van twee naar vier jaar: zo krijgt V&D meer tijd om de winkels terug op orde te krijgen. Eerder dit jaar had Sun Capital al meer dan 200 miljoen euro in V&D gestoken, om te voorkomen dat de keten failliet zou gaan. CEO John van der Ent is alvast tevreden met de beslissing van de investeringsmaatschappij, want hij vond dat de banken het herstelproces vertraagden.

 

"Het kostte vooral heel veel tijd", zegt Van der Ent aan Het Financieele Dagblad. "Mijn CFO en ik moesten de hele tijd overleggen. En niet met één bank maar met drie. Die hebben allemaal hun eigen inbreng. Ik begrijp best dat ze wilden overleggen, maar het beperkte wel onze bewegingsruimte." Ook voor de leveranciers is het goed nieuws, want zij krijgen nu meer zekerheid dat de betalingen door V&D op tijd zullen gebeuren.

 

Eigen collectie voor La Place

Daarnaast werd ook de directie ingekrompen: die telt nu nog maar vier personen in plaats van elf. Daarbij verdwijnt een aparte directeur voor restaurantketen La Place, die desondanks toch belangrijker zal worden voor V&D. Er komt immers een aparte collectie van kookgerei en servies tot gezichtscrèmes of detoxdrankjes met verse fruit- en groentenextracten onder de naam van La Place.

 

Naast de collectie voor La Place worden de filialen ook anders ingevuld, met meer plaats voor een reiscollectie en er een speciale afdeling voor spijkerbroeken. Die collecties zullen ook meer vernieuwd worden dan de huidige twee keer per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.