Ekoplaza opent supermarkt van afval in Amsterdam | RetailDetail

Ekoplaza opent supermarkt van afval in Amsterdam

Ekoplaza opent supermarkt van afval in Amsterdam

In Amsterdam wordt woensdag een Ekoplaza-supermarkt geopend die volledig gevuld zal worden met afval dat uit het IJ is gevist. Met het project willen enkele kunstenaars de aandacht vestigingen op het afvalprobleem.

Slechts 5 procent gerecycleerd

De winkel, een idee van kunstenaars McCurdy en Hansky in opdracht van de Plastic Soup Foundation, wordt volledig ingericht zoals een echte supermarkt. Zo is er een duidelijke winkelroute, gecontroleerde verlichting, jingles en zelfs tijdelijke aanbiedingen. Om de inrichting van de winkel zo realistisch mogelijk te maken werd een samenwerking met supermarktketen Ekoplaza afgesloten. Die voorziet het project van een groot deel van de inrichting, zoals winkelrekken en mandjes.

 

De twee kunstenaars achter het project hebben eerder al vergelijkbare installaties opgezet in het Verenigd Koninkrijk. Daar werden de supermarkten onder de naam TruCost Super M-Art gevuld met afval dat werd teruggevonden op de Engelse stranden.

 

Doel van het project is om aan te tonen dat er nog steeds te weinig afval wordt gerecycleerd. Van de volledige afvalberg plastic wordt jaarlijks maar 5 procent gerecycleerd. De rest gaat de verbrandingsoven in of komt terecht op stortplaatsen of in het water.

 

De winkel in de Tolhuistuin zal woensdag 19 augustus officieel geopend worden door Jacqueline Cramer, voorzitter van de Plastic Soup Foundation en Marcelien de Koning, een Nederlandse zeilster die in haar beroep veel te maken krijgt met afval dat in het water terechtkomt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.