Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie - RetailDetail

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

 

Bedrijven, marketeers en trendwatchers zijn het roerend eens: er is vandaag een belangrijke bewustzijnsrevolutie aan de gang onder consumenten. Voor meer en meer klanten is duurzaamheid niet langer een extraatje, maar een vereiste. Maar hoe speelt u daar als retailer het best op in? Eneco’s gratis trendrapport en masterclass helpen u alvast werk maken van uw eigen duurzame innovatie.

 

De ‘bewuste consument’ is opgestaan

87% van de consumenten uit de middenklasse houdt bij zijn aankopen rekening met aspecten van duurzaamheid. En 92% van de jongvolwassenen vindt dat het succes van een bedrijf niet alleen door winst bepaald wordt. De cijfers liegen er niet om: de wereldwijde uitdagingen van klimaatverandering en globalisering hebben ook hun impact op ons koopgedrag. Steeds meer consumenten wensen producten die niet alleen goed zijn voor hen, maar ook voor de planeet.

 

Dat betekent dat ook uw organisatie de klik moet maken. Duurzaamheid als kernpijler in de strategie opnemen is geen eenvoudige stap, maar wel een die vruchten afwerpt. Neem nu de case van Unilever. De multinational lanceerde zes jaar geleden zijn Sustainable Living Plan, met meer dan 50 engagementen rond duurzaamheid. Het resultaat? In 2016 waren Unilevers duurzame merken goed voor 60% van de omzetgroei en groeiden ze bovendien 50% sneller dan alle andere Unilever-merken.

 

7 duurzame trends in retail

Het belang van een duurzaam beleid beseffen is één ding. Dat vervolgens in de praktijk gieten natuurlijk iets helemaal anders. Groene energieleverancier Eneco wil retailers daar concreet bij helpen. Zo kunt u tal van ideeën opdoen in het gratis Eneco Trendrapport, waarin een expert ter zake zeven duurzame trends voor retailers één voor één toelicht met cases uit binnen- en buitenland.

 

In het rapport ontdekt u onder meer hoe Tesla, Tesco en Everytable de mondiale kopzorgen van burgers verlichten, hoe BMW Group en de Zweedse Malmö Hardware Store eigenaarschap een volledig nieuwe invulling geven en hoe IKEA en de Amsterdamse Hallen co-creëren met hun klanten en stakeholders. Ook de hoofdstukken over radicale transparantie, ‘whole-chain-retail’, rurbanisatie en zero-emissies illustreren welke opportuniteiten u kunt benutten.

 

Van theorie naar praktijk

Wenst u nadien uw ideeën concreet te vertalen naar uw eigen professionele activiteit(en)? Overweeg dan zeker ook om Eneco’s gratis masterclass rond duurzame innovatie voor retailers bij te wonen. In die masterclass, die op woensdag 27 september 2017 plaatsvindt in de unieke setting van de Palm Brouwerij in Steenhuffel, leert u hoe u met duurzame innovatie afstand neemt van uw concurrenten.

 

De praktische sessies en take-outs zullen er afgewisseld worden met drie keynote lezingen. Stefaan Vandist, toekomstverkenner en auteur van het trendrapport, gaat er dieper in op de trends uit het rapport. Daarbij legt hij de link met digitale disruptie en de opkomst van de bewuste consument. Nico Anten (Connekt) kaart het thema van duurzame mobiliteit aan en Ynzo van Zanten (Tony’s Chocolonely) komt er vertellen over zijn unieke inspanningen voor 100% slavernijvrije chocolade.

 

Geïnteresseerd? Download hier het gratis Eneco Trendrapport. Meer informatie over het programma voor de masterclass vindt u hier (inschrijving is gratis).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.