Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

 

Bedrijven, marketeers en trendwatchers zijn het roerend eens: er is vandaag een belangrijke bewustzijnsrevolutie aan de gang onder consumenten. Voor meer en meer klanten is duurzaamheid niet langer een extraatje, maar een vereiste. Maar hoe speelt u daar als retailer het best op in? Eneco’s gratis trendrapport en masterclass helpen u alvast werk maken van uw eigen duurzame innovatie.

 

De ‘bewuste consument’ is opgestaan

87% van de consumenten uit de middenklasse houdt bij zijn aankopen rekening met aspecten van duurzaamheid. En 92% van de jongvolwassenen vindt dat het succes van een bedrijf niet alleen door winst bepaald wordt. De cijfers liegen er niet om: de wereldwijde uitdagingen van klimaatverandering en globalisering hebben ook hun impact op ons koopgedrag. Steeds meer consumenten wensen producten die niet alleen goed zijn voor hen, maar ook voor de planeet.

 

Dat betekent dat ook uw organisatie de klik moet maken. Duurzaamheid als kernpijler in de strategie opnemen is geen eenvoudige stap, maar wel een die vruchten afwerpt. Neem nu de case van Unilever. De multinational lanceerde zes jaar geleden zijn Sustainable Living Plan, met meer dan 50 engagementen rond duurzaamheid. Het resultaat? In 2016 waren Unilevers duurzame merken goed voor 60% van de omzetgroei en groeiden ze bovendien 50% sneller dan alle andere Unilever-merken.

 

7 duurzame trends in retail

Het belang van een duurzaam beleid beseffen is één ding. Dat vervolgens in de praktijk gieten natuurlijk iets helemaal anders. Groene energieleverancier Eneco wil retailers daar concreet bij helpen. Zo kunt u tal van ideeën opdoen in het gratis Eneco Trendrapport, waarin een expert ter zake zeven duurzame trends voor retailers één voor één toelicht met cases uit binnen- en buitenland.

 

In het rapport ontdekt u onder meer hoe Tesla, Tesco en Everytable de mondiale kopzorgen van burgers verlichten, hoe BMW Group en de Zweedse Malmö Hardware Store eigenaarschap een volledig nieuwe invulling geven en hoe IKEA en de Amsterdamse Hallen co-creëren met hun klanten en stakeholders. Ook de hoofdstukken over radicale transparantie, ‘whole-chain-retail’, rurbanisatie en zero-emissies illustreren welke opportuniteiten u kunt benutten.

 

Van theorie naar praktijk

Wenst u nadien uw ideeën concreet te vertalen naar uw eigen professionele activiteit(en)? Overweeg dan zeker ook om Eneco’s gratis masterclass rond duurzame innovatie voor retailers bij te wonen. In die masterclass, die op woensdag 27 september 2017 plaatsvindt in de unieke setting van de Palm Brouwerij in Steenhuffel, leert u hoe u met duurzame innovatie afstand neemt van uw concurrenten.

 

De praktische sessies en take-outs zullen er afgewisseld worden met drie keynote lezingen. Stefaan Vandist, toekomstverkenner en auteur van het trendrapport, gaat er dieper in op de trends uit het rapport. Daarbij legt hij de link met digitale disruptie en de opkomst van de bewuste consument. Nico Anten (Connekt) kaart het thema van duurzame mobiliteit aan en Ynzo van Zanten (Tony’s Chocolonely) komt er vertellen over zijn unieke inspanningen voor 100% slavernijvrije chocolade.

 

Geïnteresseerd? Download hier het gratis Eneco Trendrapport. Meer informatie over het programma voor de masterclass vindt u hier (inschrijving is gratis).