Enorm privacylek bij reisverkoper CheapTickets

Enorm privacylek bij reisverkoper CheapTickets

De gegevens van ruim 715.000 klanten van ticketbroker CheapTickets.nl liggen op straat. Een hacker brak zondagavond door de beveliging van de site heen en ging aan de haal met paspoortnummers, adresgegevens en andere data van reizigers. 

De hacker kon zijn slag slaan omdat de software waarop de site draait niet tijdig is voorzien van de noodzakelijke updates.


Het gaat om gegevens van klanten die zich in 2008 en 2009 een vliegticket hebben aangeschaft via cheaptickets.nl. In die periode zijn 1,2 miljoen vliegtickets afgenomen. Van tachtigduizend klanten staat het paspoortnummer ook geregistreerd omdat dit vanwege de Amerikaanse wetgeving verplicht is. Volgens experts zijn er voldoende gegevens gestolen om een identiteit te stelen.

De baas van cheaptickets.nl, Raymond Vrijenhoek, benadrukte dat er geen financiële gegevens, zoals rekeningnummers of creditcardnummers, zijn buitgemaakt door de hackers. Ook meldde hij dat er nog geen misbruik is gemaakt van de gegevens en dat het gat intussen gedicht is. In politiek Den Haag wordt intussen gediscussieerd over de verplichting tot het melden van dit soort datalekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top