"Er is nog ruimte zat voor meer discounters"

"Er is nog ruimte zat voor meer discounters"

De discountmarkt in Nederland groeit razendsnel, met spelers als Action, Big Bazar en Op=Op Voordeelshop. Toch denken retailexperten en de ketens zelf dat er nog voldoende ruimte is voor uitbreiding.

"Ruimte zat"

Action heeft momenteel 312 winkels in Nederland en is nog steeds op zoek naar nieuwe locaties, Big Bazar wil binnen een aantal jaar van 130 naar 200 filialen groeien en ook Op=Op Voordeelshop, dat momenteel 80 winkels heeft, ziet ruimte voor 300 winkels. Het mag duidelijk zijn dat de grote ketens niet geloven dat de discountmarkt in de nabije toekomst verzadigd zal geraken.

 

Ze worden daarin bijgestaan door verschillende retailexperten. "Er is ruimte zat, maar er wordt natuurlijk geen nieuwe markt gecreëerd. De groei van dit segment zal ten koste gaan van supermarkten, drogisterijen, warenhuizen, speelgoedzaken en zaken van Halfords tot Hema", zegt retailexpert Frank Quix aan Het Financieele Dagblad.

 

Doelgroep groeit

"Mensen die denken dat deze trend weer stopt als de crisis helemaal voorbij is, hebben het bij het verkeerde eind", zegt ook retail- en marketingspecialist Paul Moers. "De inkomensverschillen worden groter. De middenklasse versmalt en de bovenkant en onderkant groeien. Zeker aan de onderkant zijn mensen door de crisis de waarde van geld weer gaan inzien."

 

Ook de marktonderzoekers van GfK volgen die redenering. Volgens hen worden discounters voornamelijk bezocht door gepensioneerden met een beperkt inkomen en gezinnen met kinderen met een inkomen lager dan 1.700 euro. Dat zijn twee bevolkingsgroepen die de komende jaren nog zullen groeien.

 

Branchespecialist Ton Bos is het echter niet helemaal eens met die vooruitzichten. "Het retaillandschap zal waarschijnlijk nog verder verschralen, maar noch vastgoedbezitters noch consumenten zijn uiteindelijk gebaat bij een landschap dat wordt overheerst door discounters", zegt hij aan het FD.

 

Buitenlandse inmenging

Ondertussen hebben ook buitenlandse spelers de Nederlandse markt ontdekt. Zo heeft het Duitse Tedi ondertussen al elf winkels in Nederland en is die voorlopig niet van plan om de expansie in Nederland stop te zetten, al weet het bedrijf zelf niet hoe snel dat zal gaan.

 

Het wordt voor discounters dan ook belangrijk om zich te onderscheiden van de rest. Volgens enkele experts moeten ondernemers meer inzetten op een degelijk online aanbod. "De enige die het doet in deze branche is Kruidvat. Het is dus onzin dat het niet zou kunnen", zegt Frank Quix. Paul Moers denkt dan weer dat maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk zal worden: "Action en andere Nederlandse partijen doen erg weinig. Tedi is juist zeer actief op dat vlak. Hou die maar in de gaten."

Tags: