Esprit laat besparingsdoel van 100 miljoen per jaar vallen

Esprit laat besparingsdoel van 100 miljoen per jaar vallen

De Chinese kledinggroep Esprit zal er niet in slagen om de voorgenomen recurrente jaarlijkse besparingen van 1 miljard Hongkongse dollar, omgerekend zo'n honderd miljoen euro, te halen tegen 2015. Volgens de nieuwe topman Jose Manuel Martinez Gutierrez zijn ze dan ook niet langer van toepassing.

Besparingen "voorbijgestreefd", maar toch voortgezet

De besparingsdoelstellingen werden in 2011 vooropgesteld in een reorganisatieplan, dat nog werd opgemaakt door voormalig topman Ronald Van der Vis. Ze waren nodig om het verlieslatende bedrijf, dat vooral in Europa actief is, weer op de rails te krijgen.

 

Esprit wilde zijn resultaten verbeteren door verlieslatende activiteiten te staken: zo werden onder andere de productlijnen tegen het licht gehouden. Ook onrendabele winkels en zelfs hele landen waar geen winst wordt gemaakt, worden verlaten. De nieuwe topman Jose Manuel Martinez Gutierrez liet op een investeerdersdag in Duitsland verstaan dat hij de operationele kosten onder de 50% van de omzet wil houden.

 

Dit boekjaar, dat eind juni afloopt, verwacht Esprit nog een substantieel verlies, al zal dat deels worden veroorzaakt door de kosten van het sluiten van verlieslatende winkels en door het afschrijven van goodwill. Voorts heeft het bedrijf meer uitgegeven aan publiciteit en aan het upgraden van de resterende winkels om zo de concurrentie aan te kunnen met Hennes & Mauritz en Zara.

 

Ommekeer dankzij China

Een turnaround zal er dan ook ten vroegste volgend jaar komen, al zal dat niet makkelijk zijn. Door het sluiten van een aantal winkels blijft de omzet van het concern immers dalen. Over de eerste negen maanden van het boekjaar daalde de omzet met 15,5% tot 20,3 miljard dollar of omgerekend twee miljard euro.

 

Om het tij te keren, wil Esprit trouwens meer inzetten op zijn nieuwe thuisland China. Het bedrijf wilde er tegen 2015 een omzet halen van 600 miljoen euro, zo'n vier keer meer dan vandaag. Nu wordt de snelheid voor het openen van nieuwe winkels er echter wat afgeremd, maar "eens we er een bepaald niveau bereiken, zullen we weer versnellen", aldus Gutierrez.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top