Esprit laat besparingsdoel van 100 miljoen per jaar vallen

Esprit laat besparingsdoel van 100 miljoen per jaar vallen

De Chinese kledinggroep Esprit zal er niet in slagen om de voorgenomen recurrente jaarlijkse besparingen van 1 miljard Hongkongse dollar, omgerekend zo'n honderd miljoen euro, te halen tegen 2015. Volgens de nieuwe topman Jose Manuel Martinez Gutierrez zijn ze dan ook niet langer van toepassing.

Besparingen "voorbijgestreefd", maar toch voortgezet

De besparingsdoelstellingen werden in 2011 vooropgesteld in een reorganisatieplan, dat nog werd opgemaakt door voormalig topman Ronald Van der Vis. Ze waren nodig om het verlieslatende bedrijf, dat vooral in Europa actief is, weer op de rails te krijgen.

 

Esprit wilde zijn resultaten verbeteren door verlieslatende activiteiten te staken: zo werden onder andere de productlijnen tegen het licht gehouden. Ook onrendabele winkels en zelfs hele landen waar geen winst wordt gemaakt, worden verlaten. De nieuwe topman Jose Manuel Martinez Gutierrez liet op een investeerdersdag in Duitsland verstaan dat hij de operationele kosten onder de 50% van de omzet wil houden.

 

Dit boekjaar, dat eind juni afloopt, verwacht Esprit nog een substantieel verlies, al zal dat deels worden veroorzaakt door de kosten van het sluiten van verlieslatende winkels en door het afschrijven van goodwill. Voorts heeft het bedrijf meer uitgegeven aan publiciteit en aan het upgraden van de resterende winkels om zo de concurrentie aan te kunnen met Hennes & Mauritz en Zara.

 

Ommekeer dankzij China

Een turnaround zal er dan ook ten vroegste volgend jaar komen, al zal dat niet makkelijk zijn. Door het sluiten van een aantal winkels blijft de omzet van het concern immers dalen. Over de eerste negen maanden van het boekjaar daalde de omzet met 15,5% tot 20,3 miljard dollar of omgerekend twee miljard euro.

 

Om het tij te keren, wil Esprit trouwens meer inzetten op zijn nieuwe thuisland China. Het bedrijf wilde er tegen 2015 een omzet halen van 600 miljoen euro, zo'n vier keer meer dan vandaag. Nu wordt de snelheid voor het openen van nieuwe winkels er echter wat afgeremd, maar "eens we er een bepaald niveau bereiken, zullen we weer versnellen", aldus Gutierrez.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dynamo Retail Group neemt Fietscity over

25/09/2017

Dynamo Retail Group neemt vanaf 1 oktober Fietscity over. Die keten heeft zijn hoofdzetel in Enschede en heeft momenteel elf vestigingen in Nederland. Dynamo Retail Group heeft al meer dan 800 winkels in Nederland.

Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Back to top