EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen | RetailDetail

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"
Shutterstock

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Vrije markt in gedrang

Schaake heeft nu een rapport ingediend om druk te zetten op de Europese Commissie om met een digitale handelsstrategie op de proppen te komen, die geldig is voor alle lidstaten. Momenteel zorgt de versnippering volgens Schaake er voor dat Europese initiatieven te weinig effect hebben, schrijft het FD.

 

Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat grote internetbedrijven de norm gaan bepalen. Zo wil Jack Ma, oprichter van het Chinese Alibaba, al langer internationale vrijhandelszones creëren voor e-commerce. Volgens Schaake is het niet aangewezen dat dergelijke digitale reuzen het heft in handen nemen en ze vreest dat de vrije markttoegang zo in het gedrang kan komen.

 

“We moeten niet vergeten dat deze bedrijven een keihard winstoogmerk hebben”, aldus Schaake. “De wetgever moet het initiatief houden. En juist de EU kan het voortouw nemen omdat er al veel beleid is. We lopen op technologiegebied achter met productie en diensten, waarin respectievelijk Azië en de Verenigde Staten de dienst uitmaken, maar we lopen in Europa voorop met regels voor de digitale economie.”

 

Netneutraliteit

In het rapport spreekt Schaake onder andere over databescherming, netneutraliteit en lagere telecom- en internettarieven. Europa moet volgens haar ook duidelijke ondergrenzen aangeven wanneer er over handelsafspraken wordt onderhandeld.

 

“Handelsakkoorden zijn toch al ingewikkeld. Ze moeten relevant zijn. Nu spelen allerlei digitale aspecten een rol in de internationale handel. Vroeger was er een scheiding tussen producten en diensten. Nu lopen die steeds meer in elkaar over. Als die diensten ook nog digitaal zijn, moet je zorgen dat je moderne handelsafspraken goed regelt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.