EU wil internetbedrijven belasten op omzet | RetailDetail

EU wil internetbedrijven belasten op omzet

EU wil internetbedrijven belasten op omzet
Shutterstock

De Europese Unie wil de manier waarop internetbedrijven zoals Amazon en Google worden belast veranderen. Dat moet in de toekomst op basis van de omzet gebeuren in plaats van op basis van de winst.

Belastingontwijking vermijden

De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, legde het voorstel op tafel en hij zou al steun krijgen van zijn collega’s uit Spanje, Duitsland en Italië. Aankomende vrijdag wordt het voorstel besproken op de bijeenkomst van de Europese ministers van Financiën in Estland. Zij moeten allemaal hun akkoord geven vooraleer het een feit kan worden.

 

Het nieuwe systeem moet er voor zorgen dat internetbedrijven in de toekomst veel meer afdragen aan de Europese Unie. Momenteel doen ze dat op basis van de winst, maar dankzij allerhande constructies houden ze die winst vaak kunstmatig laag, waardoor ze dus ook bijzonder weinig belastingen betalen. Onder andere Amazon, Starbucks, Google en Apple werden op dat vlak al op de vingers getikt door Europa, schrijft Twinkle.

 

De nieuwe regelgeving zou een volgende stap zijn in de verstrenging van regels voor e-commerce binnen de Europese Unie, waar de voorbije maanden en jaren ook al verschillende onderzoeken zijn gevoerd rond prijsafspraken of misbruik van een bevoorrechte positie. Google kreeg op dat vlak onlangs nog een recordboete voorgeschoteld. Langs de andere kant probeert de Eurose Unie de digitale markt ook steeds meer één te maken, door zo veel mogelijk grenzen tussen verschillende lidstaten weg te nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.