EU wil internetbedrijven belasten op omzet | RetailDetail

EU wil internetbedrijven belasten op omzet

EU wil internetbedrijven belasten op omzet
Shutterstock

De Europese Unie wil de manier waarop internetbedrijven zoals Amazon en Google worden belast veranderen. Dat moet in de toekomst op basis van de omzet gebeuren in plaats van op basis van de winst.

Belastingontwijking vermijden

De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, legde het voorstel op tafel en hij zou al steun krijgen van zijn collega’s uit Spanje, Duitsland en Italië. Aankomende vrijdag wordt het voorstel besproken op de bijeenkomst van de Europese ministers van Financiën in Estland. Zij moeten allemaal hun akkoord geven vooraleer het een feit kan worden.

 

Het nieuwe systeem moet er voor zorgen dat internetbedrijven in de toekomst veel meer afdragen aan de Europese Unie. Momenteel doen ze dat op basis van de winst, maar dankzij allerhande constructies houden ze die winst vaak kunstmatig laag, waardoor ze dus ook bijzonder weinig belastingen betalen. Onder andere Amazon, Starbucks, Google en Apple werden op dat vlak al op de vingers getikt door Europa, schrijft Twinkle.

 

De nieuwe regelgeving zou een volgende stap zijn in de verstrenging van regels voor e-commerce binnen de Europese Unie, waar de voorbije maanden en jaren ook al verschillende onderzoeken zijn gevoerd rond prijsafspraken of misbruik van een bevoorrechte positie. Google kreeg op dat vlak onlangs nog een recordboete voorgeschoteld. Langs de andere kant probeert de Eurose Unie de digitale markt ook steeds meer één te maken, door zo veel mogelijk grenzen tussen verschillende lidstaten weg te nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.