EuroCommerce klaagt "discriminerend" Slovakije aan

EuroCommerce trekt een lijn voor Slovakije

EuroCommerce, de brancheorganisatie van Europese retailers, heeft twee klachten ingediend tegen Slovakije. Dat land heeft een nieuwe belasting ingesteld voor buitenlandse bedrijven, en dat mag niet volgens de Europese regels.

 

"Beperking van de vrijheid"

Met de nieuwe taks, die buitenlandse bedrijven verplicht 2,5% van hun netto-omzet af te staan aan de Slovaakse staat, wil de regering 87 miljoen euro ophalen. EuroCommerce ziet er echter op twee vlakken graten in: aan de ene kant druist de nieuwe belasting in tegen het principe van de vrijheid van vestiging, waardoor Europese bedrijven zich in elk ander EU-land mogen vestigen. Aan de andere kant is een belasting die (enkel) niet geldt voor Slovaakse bedrijven een soort onwettige staatssteun, vindt de organisatie.

 

Directeur-generaal Christian Verschueren ziet het zo: “Internationale retailers hebben miljarden geïnvesteerd om Slovaakse consumenten moderne, competitieve supermarkten te kunnen aanbieden, met een wijd assortiment aan kwaliteitsproducten. Desondanks hebben Slovaakse wetgevers er bewust voor gekozen om zich te richten op buitenlandse retailers en om bijna alle Slovaakse concurrenten buiten schot te laten, met het duidelijke doel om buitenlandse investeerders af te schrikken. Deze bewuste zet kan alleen maar leiden tot minder keuze en hogere prijzen voor de Slovaakse consumenten.”

 

In het spoor van Hongarije en Polen

Slovakije is niet het eerste land dat zo'n regel uitvaardigt: ook twee van de drie andere leden van de Visegrad-groep hebben dat al gedaan. Zowel Hongarije als Polen gingen hen daarin voor, maar beiden zagen hun pogingen teruggedraaid door de Europese Commissie.

 

Verschueren ziet deze trend met lede ogen tegemoet: “Deze wet is tekenend voor een groeiende trend van protectionisme en populistische maatregelen tegen retailers, vooral dan in Centraal- en Oost-Europa. Deze lidstaten proberen vooral te controleren hoe onze leden zaken doen, beperken wat onze leden verkopen en bestraffen onze leden met disproportionele boetes. Dat alles is bedoeld om lokale concurrenten te beschermen en buitenlandse bedrijven weg te doen gaan. Deze landen halen enorme voordelen uit de eengemaakte markt, maar toch willen ze de markten afsluiten als het hen politiek goed uitkomt.”

 

“Retail is een tak met kleine marges: voor supermarkten meestal minder dan 3% per jaar. Een belasting van 2.5% vaagt dus hun hele winst weg en stort hen in het verlies. Dat heeft dan ook noodzakelijk belangrijke gevolgen voor hun toekomstige investeringen in de betrokken landen”, besluit de organisatie met een nauwelijks verholen waarschuwing. Wordt ongetwijfeld vervolgd...