Europa wil plastic zakjes in supermarkten halveren | RetailDetail

Europa wil plastic zakjes in supermarkten halveren

Europa wil plastic zakjes in supermarkten halveren

Europa wil tegen 2019 het aantal gebruikte zakjes per inwoner halveren tot 90, tegen 2025 mogen dat er zelfs nog hooguit 40 per jaar zijn. Dat heeft het Europees Parlement in Straatsburg beslist.

100 miljard zakjes per jaar

Volgens de Commissie gebruikte een Europeaan in 2010 gemiddeld bijna 200 plastic zakken per jaar (oftewel in totaal zo'n 100 miljard zakjes per jaar!), waarvan 90% van die dunne zakjes die gratis worden meegegeven door de supermarkt. Acht miljard zakjes belanden op de vuilnisbelt, eens zoveel worden achtergelaten in de natuur en komen via de waterlopen in de zee terecht. Het duurt 10 tot 30 jaar voor ze helemaal zijn afgebroken.

 

Het Europees Parlement gaat nu de strijd aanbinden met de zeer milieuvervuilende dunne wegwerpzakjes. De streefcijfers liggen vast, over de manier waarop ze die halen beslissen de lidstaten zelf: ofwel hanteren ze een verplichte prijs voor een zakje vanaf 2018, ofwel nemen ze andere maatregelen om het verbruik drastisch te beperken (bijvoorbeeld enkel nog herbruikbare tassen).

 

Naar algeheel verbod in 2016?

Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) is zeer tevreden dat Europa "eindelijk actie onderneemt tegen de plastic soep in onze zeeën. Ieder jaar sterven miljoenen zeedieren door plastic in hun maag. Doordat we nu in Europa stoppen met het gratis weggeven van plastic tassen, kunnen we dat voor een groot deel voorkomen". Wilma Mansveld, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, denkt zelfs aan een algeheel verbod op het verstrekken van gratis plastic tassen in winkels tegen 2016.

 

Handelaarsorganisaties zien zo'n verbod niet echt zitten: "Dit is een maatregel die vooral winkeliers en consumenten treft. Vrijwel alle ondernemers geven hun klanten een tasje mee om het product goed en veilig mee te kunnen nemen. Het idee dat klanten gaan shoppen met hun eigen big-bag is niet erg realistisch", aldu NVER-directeur Martin de Wilde. Hij pleit voor andere oplossingen: "Als het echt niet anders kan, moeten de plastic tasjes aan de klanten verkocht worden voor het symbolische bedrag van bijvoorbeeld € 0,01."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.