Europa zet stop op geoblocking

Europa zet stop op geoblocking
Shutterstock

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

“Meer juridische zekerheid”

De nieuwe regelgeving zal eind volgend jaar van kracht worden en moet er voor zorgen dat shoppen in het buitenland eenvoudiger wordt voor de consument. "Voor burgers betekent dit dat ze hun nieuwe elektronica online kunnen kopen, een auto kunnen huren of in het buitenland hun concerttickets kunnen boeken zoals thuis. Voor ondernemingen betekent het meer juridische zekerheid om over de grenzen heen te opereren", klinkt het.

 

Er zijn wel nog een aantal uitzonderingen in de regelgeving. Zo is alles wat onder auteursrecht valt, zoals e-boeken, tv-series, muziek en online games, vrijgesteld van de nieuwe regels. Daarvoor werd een aparte wetgeving gemaakt die ook volgend jaar van kracht wordt.

 

Geen leverplicht

De verkopers zijn ook niet verplicht om de producten naar de klant op te sturen. Als er geen levering wordt aangeboden, dan moet de klant het gewoon komen ophalen in de winkel. Zo wil Europa vermijden dat kleine handelaars met grote kosten en lasten komen te zitten. Ook moet er nog steeds niet in alle landen dezelfde prijs worden gevraagd voor een product, maar binnenkort heeft de klant dus wel zelf de mogelijkheid om over de grens heen naar de laagste prijs te zoeken.

 

De nieuwe regelgeving is een volgende stap in de eenmaking van de Europese digitale markt, die er voor moet zorgen dat Europa sterker staat tegen invloeden van buitenaf, zoals de Verenigde Staten en China.

 

"Dankzij dit akkoord zullen de Europese consumenten kunnen genieten van een ruimer en vaak goedkoper online aanbod aan goederen en diensten. Bedrijven kunnen dan weer profiteren van een bredere klantenbasis en zullen bovendien niet op de hoogte moeten zijn van de wetgeving van alle Europese lidstaten”, zegt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt aan Datanews.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top