Europa zet stop op geoblocking | RetailDetail

Europa zet stop op geoblocking

Europa zet stop op geoblocking
Shutterstock

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

“Meer juridische zekerheid”

De nieuwe regelgeving zal eind volgend jaar van kracht worden en moet er voor zorgen dat shoppen in het buitenland eenvoudiger wordt voor de consument. "Voor burgers betekent dit dat ze hun nieuwe elektronica online kunnen kopen, een auto kunnen huren of in het buitenland hun concerttickets kunnen boeken zoals thuis. Voor ondernemingen betekent het meer juridische zekerheid om over de grenzen heen te opereren", klinkt het.

 

Er zijn wel nog een aantal uitzonderingen in de regelgeving. Zo is alles wat onder auteursrecht valt, zoals e-boeken, tv-series, muziek en online games, vrijgesteld van de nieuwe regels. Daarvoor werd een aparte wetgeving gemaakt die ook volgend jaar van kracht wordt.

 

Geen leverplicht

De verkopers zijn ook niet verplicht om de producten naar de klant op te sturen. Als er geen levering wordt aangeboden, dan moet de klant het gewoon komen ophalen in de winkel. Zo wil Europa vermijden dat kleine handelaars met grote kosten en lasten komen te zitten. Ook moet er nog steeds niet in alle landen dezelfde prijs worden gevraagd voor een product, maar binnenkort heeft de klant dus wel zelf de mogelijkheid om over de grens heen naar de laagste prijs te zoeken.

 

De nieuwe regelgeving is een volgende stap in de eenmaking van de Europese digitale markt, die er voor moet zorgen dat Europa sterker staat tegen invloeden van buitenaf, zoals de Verenigde Staten en China.

 

"Dankzij dit akkoord zullen de Europese consumenten kunnen genieten van een ruimer en vaak goedkoper online aanbod aan goederen en diensten. Bedrijven kunnen dan weer profiteren van een bredere klantenbasis en zullen bovendien niet op de hoogte moeten zijn van de wetgeving van alle Europese lidstaten”, zegt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt aan Datanews.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.