Europese consument blijft positief | RetailDetail

Europese consument blijft positief

Europese consument blijft positief
Shutterstock

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Macron-effect

“Een van de duidelijkste trends in het tweede kwartaal was de merkbaar positieve invloed van het 'Macron-effect' op het consumentenklimaat in Frankrijk. Aan de andere kant van Het Kanaal keek de Britse consument dan weer kennelijk sceptisch naar de Brexit-onderhandelingen, wat werd weerspiegeld in de zwakke scores die de indicatoren daar vertoonden”, zegt GfK consumentenexpert Rolf Bürkl.

 

Ook in Spanje en Portugal, waar de consument na een lange periode van onzekerheid in de voorbije kwartalen opnieuw vertrouwen toonde in het economisch herstel, is er sprake van een opmars in het consumentenvertrouwen.

 

In sommige Oost-Europese landen, zoals Polen, blijft het consumentenvertrouwen dan weer vrij laag. Ook in Italië en Griekenland blijven de verwachtingen laag.

 

Gemengd beeld in België

De Belgische consument van zijn kant heeft veel hogere economische verwachtingen dan een jaar geleden, maar op vlak van inkomstenverwachting is er dan weer een daling merkbaar ten opzichte van een kwartaal eerder. In vergelijking met 2016 zijn de verwachtingen daar wel nog een stuk hoger. Op vlak van grote aankopen zijn de verwachtingen ten opzichte van een jaar eerder gelijk gebleven, maar is er vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 wel een kleine daling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.