Europese koopkracht stijgt met 0,3 procent | RetailDetail

Europese koopkracht stijgt met 0,3 procent

Europese koopkracht stijgt met 0,3 procent

De koopkracht van de Europese consument is in 2016 met 0,3% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Er zijn echter wel grote verschillen doorheen de 42 Europese landen. In Liechtenstein, Zwitserland en Luxemburg staat de consument er het beste voor.

Vertraagde groei op grote markten

In Wit-Rusland, Moldavië en Oekraïne moeten ze het echter met heel wat minder koopkracht stellen. Een Oekraïense consument moet het stellen met slechts één tachtigste van de koopkracht van iemand die in Liechtenstein woont, blijkt uit een rapport van GfK.

 

Gemiddeld beschikt de Europese consument over 13.672 euro om vrij te spenderen: dat is een stijging met 0,3% ten opzichte van een jaar eerder. De kleine groei is te wijten aan wisselkoerseffecten en de vertraagde groei in enkele van de grotere landen in Europa. In landen als IJsland, Bulgarije, Roemenië, Kroatië en Letland stijgt de koopkracht dan weer wel met meer dan 5%.

 

In Liechtenstein kan een gemiddelde consument 63.011 euro uitgeven, ofwel 4,5 keer het Europese gemiddelde. Daarmee zijn ze veruit de rijkste consumenten in Europa. Een inwoner van Zwitserland kan drie keer meer uitgeven dan de gemiddelde Europeaan.

 

België bevindt zich op een dertiende plaats, met een koopkracht van 18.983 euro. Nederland moet het stellen met een vijftiende plaats en een koopkracht van 17.901 euro. Daarmee doen ze allebei wel nog een stuk beter dan het Europese gemiddelde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.