Europese koopkracht stijgt met 0,3 procent | RetailDetail

Europese koopkracht stijgt met 0,3 procent

Europese koopkracht stijgt met 0,3 procent

De koopkracht van de Europese consument is in 2016 met 0,3% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Er zijn echter wel grote verschillen doorheen de 42 Europese landen. In Liechtenstein, Zwitserland en Luxemburg staat de consument er het beste voor.

Vertraagde groei op grote markten

In Wit-Rusland, Moldavië en Oekraïne moeten ze het echter met heel wat minder koopkracht stellen. Een Oekraïense consument moet het stellen met slechts één tachtigste van de koopkracht van iemand die in Liechtenstein woont, blijkt uit een rapport van GfK.

 

Gemiddeld beschikt de Europese consument over 13.672 euro om vrij te spenderen: dat is een stijging met 0,3% ten opzichte van een jaar eerder. De kleine groei is te wijten aan wisselkoerseffecten en de vertraagde groei in enkele van de grotere landen in Europa. In landen als IJsland, Bulgarije, Roemenië, Kroatië en Letland stijgt de koopkracht dan weer wel met meer dan 5%.

 

In Liechtenstein kan een gemiddelde consument 63.011 euro uitgeven, ofwel 4,5 keer het Europese gemiddelde. Daarmee zijn ze veruit de rijkste consumenten in Europa. Een inwoner van Zwitserland kan drie keer meer uitgeven dan de gemiddelde Europeaan.

 

België bevindt zich op een dertiende plaats, met een koopkracht van 18.983 euro. Nederland moet het stellen met een vijftiende plaats en een koopkracht van 17.901 euro. Daarmee doen ze allebei wel nog een stuk beter dan het Europese gemiddelde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.