Europese Unie schaft geoblocking af | RetailDetail

Europese Unie schaft geoblocking af

Europese Unie schaft geoblocking af
Foto: Shutterstock

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

 

“63% buitenlandse aankopen mislukt door geoblocking”

Wie naar een buitenlandse website of webshop surft, wordt vaak automatisch doorverwezen naar de site van het dichtstbijzijnde land. De inhoud van veel buitenlandse sites blijft zo onzichtbaar en onbereikbaar voor Europese consumenten. Vooral voor e-commerce wordt crossbordershoppen op die manier beperkt. 

 

Het Europees Parlement heeft besloten om definitief een einde te maken aan die praktijk, die geoblocking wordt genoemd. Geoblocking betekent dat bedrijven in sommige gevallen de locatie van internetgebruikers herkennen en gebruiken om hen de toegang tot bepaalde content te ontzeggen of hen om te leiden naar een andere website. Als er geen gebruik wordt gemaakt van locatieherkenning worden consumenten soms geblokkeerd of doorgestuurd op basis van hun adres of creditcardgegevens, aldus de EU. 

 

“Ongeveer 15% van de consumenten koopt al online in een ander EU-land. Maar onderzoek van de Europese Commissie wijst uit dat 63% van de pogingen om online iets aan te kopen in een ander EU-land mislukt vanwege geoblocking of discriminatie op basis van nationaliteit of verblijfplaats”, zegt Europarlementslid Hilde Vautmans (Open VLD) aan De Standaard.

 

Uitzondering voor Netflix en co

Geoblocking liet bedrijven toe om andere prijzen te hanteren afhankelijk van waar iemand zich bevindt, maar dat mag dus niet meer. Al in 2016 was door de Europese Commissie het voorstel ingediend om geoblocking af te schaffen, nu is er ook finaal over gestemd. “Een mijlpaal voor de Europese interne markt”, noemt Belgisch Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA) het, en zowel rechts als links is er grote eensgezindheid over de maatregel.

 

De beslissing past in het opzet om van de EU een interne eengemaakte markt te maken, waar vrije handel nog meer een feit is. De Europese Unie wil met name internationale retail en crossbordershoppen stimuleren, omdat ze gelooft dat handelaars in Europa zo sterker zullen staan en beter de concurrentie met grote spelers van andere continenten kunnen aangaan.

 

Er is wel nog een uitzondering voorzien voor aanbieders van digitale en audiovisuele content, zoals e-books, films, muziek, computerspelletjes en zo meer. Diensten zoals Netflix en Amazon Prime kunnen daardoor nog steeds bepaalde inhoud afschermen per land. Ook kunnen handelaars niet verplicht worden om fysieke goederen eender waar in Europa te leveren. In 2020 zal de EU die uitzonderingsmaatregelen herevalueren.   

 

Eigen consumentenwetgeving van toepassing

Het is ook nog altijd mogelijk om internetgebruikers door te verwijzen naar lokale websites, maar dan moet dit duidelijk aangegeven worden en gebruikers moeten de kans krijgen om de doorsturing te weigeren. Met andere woorden, wie een product goedkoper vindt in Portugal moet het voortaan ook daar kunnen kopen. 

 

Bedrijven die internationaal handel willen drijven, zullen dat kunnen doen binnen de wetgeving van hun eigen land, tenzij ze zelf kiezen om zich op een bepaalde markt te richten: “een Belgische winkel zal simpelweg de Belgische consumentenwetgeving kunnen toepassen”, klinkt het. Vooraleer de nieuwe regels in werking treden, moeten de Europese lidstaten ze wel nog formeel goedkeuren. Naar verwachting treedt de afschaffing van geoblocking nog voor het eind van dit jaar in werking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.