Europese Unie schaft geoblocking af | RetailDetail

Europese Unie schaft geoblocking af

Europese Unie schaft geoblocking af
Foto: Shutterstock

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

 

“63% buitenlandse aankopen mislukt door geoblocking”

Wie naar een buitenlandse website of webshop surft, wordt vaak automatisch doorverwezen naar de site van het dichtstbijzijnde land. De inhoud van veel buitenlandse sites blijft zo onzichtbaar en onbereikbaar voor Europese consumenten. Vooral voor e-commerce wordt crossbordershoppen op die manier beperkt. 

 

Het Europees Parlement heeft besloten om definitief een einde te maken aan die praktijk, die geoblocking wordt genoemd. Geoblocking betekent dat bedrijven in sommige gevallen de locatie van internetgebruikers herkennen en gebruiken om hen de toegang tot bepaalde content te ontzeggen of hen om te leiden naar een andere website. Als er geen gebruik wordt gemaakt van locatieherkenning worden consumenten soms geblokkeerd of doorgestuurd op basis van hun adres of creditcardgegevens, aldus de EU. 

 

“Ongeveer 15% van de consumenten koopt al online in een ander EU-land. Maar onderzoek van de Europese Commissie wijst uit dat 63% van de pogingen om online iets aan te kopen in een ander EU-land mislukt vanwege geoblocking of discriminatie op basis van nationaliteit of verblijfplaats”, zegt Europarlementslid Hilde Vautmans (Open VLD) aan De Standaard.

 

Uitzondering voor Netflix en co

Geoblocking liet bedrijven toe om andere prijzen te hanteren afhankelijk van waar iemand zich bevindt, maar dat mag dus niet meer. Al in 2016 was door de Europese Commissie het voorstel ingediend om geoblocking af te schaffen, nu is er ook finaal over gestemd. “Een mijlpaal voor de Europese interne markt”, noemt Belgisch Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA) het, en zowel rechts als links is er grote eensgezindheid over de maatregel.

 

De beslissing past in het opzet om van de EU een interne eengemaakte markt te maken, waar vrije handel nog meer een feit is. De Europese Unie wil met name internationale retail en crossbordershoppen stimuleren, omdat ze gelooft dat handelaars in Europa zo sterker zullen staan en beter de concurrentie met grote spelers van andere continenten kunnen aangaan.

 

Er is wel nog een uitzondering voorzien voor aanbieders van digitale en audiovisuele content, zoals e-books, films, muziek, computerspelletjes en zo meer. Diensten zoals Netflix en Amazon Prime kunnen daardoor nog steeds bepaalde inhoud afschermen per land. Ook kunnen handelaars niet verplicht worden om fysieke goederen eender waar in Europa te leveren. In 2020 zal de EU die uitzonderingsmaatregelen herevalueren.   

 

Eigen consumentenwetgeving van toepassing

Het is ook nog altijd mogelijk om internetgebruikers door te verwijzen naar lokale websites, maar dan moet dit duidelijk aangegeven worden en gebruikers moeten de kans krijgen om de doorsturing te weigeren. Met andere woorden, wie een product goedkoper vindt in Portugal moet het voortaan ook daar kunnen kopen. 

 

Bedrijven die internationaal handel willen drijven, zullen dat kunnen doen binnen de wetgeving van hun eigen land, tenzij ze zelf kiezen om zich op een bepaalde markt te richten: “een Belgische winkel zal simpelweg de Belgische consumentenwetgeving kunnen toepassen”, klinkt het. Vooraleer de nieuwe regels in werking treden, moeten de Europese lidstaten ze wel nog formeel goedkeuren. Naar verwachting treedt de afschaffing van geoblocking nog voor het eind van dit jaar in werking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Back to top