Ex-franchisenemers van Op=Op Voordeelshop krijgen ongelijk voor rechter | RetailDetail

Ex-franchisenemers van Op=Op Voordeelshop krijgen ongelijk voor rechter

Ex-franchisenemers van Op=Op Voordeelshop krijgen ongelijk voor rechter

Enkele voormalige franchisenemers van Op=Op Voordeelshop krijgen ongelijk van de rechter: ze hadden een schadevergoeding van 4,2 miljoen euro geëist, omdat het bedrijf volgens hen te hoge prijzen had aangerekend voor leveringen.

17 procent bovenop inkoopprijs

De rechtbank heeft nu echter besloten dat het niet bewezen is dat de prijzen van Op=Op Voordeelshop te hoog zijn: volgens de advocaat van het bedrijf hadden de franchisenemers de vordering dan ook kunstmatig opgeblazen, om zo met een hoger bedrag te kunnen komen.

 

De ex-franchisenemers zijn het daar niet mee eens: "We hebben toch echt aannemelijk gemaakt dat iemand die weggaat bij Op=Op ineens 10% meer marge maakt", laten ze weten aan De Telegraaf. "We hadden een uitgelekte inkooplijst van Op=Op. Daardoor wisten we wat Op = Op zelf ´op de markt´ voor de producten betaalde bij leveranciers. Als wij niet tot Op = Op veroordeeld waren, hadden wij het ook voor die 'marktprijs' kunnen kopen. We hadden de claim ook nog verder onderbouwd met vergelijkingsmateriaal, voorbeelden van honderden producten die elders goedkoper waren."

 

Volgens de franchisenemers deed Op=Op Voordeelshop 17% bovenop de inkoopprijs en die marge wilden de franchisenemers terug. Er wordt nog bekeken of ze in beroep zullen gaan. Op=Op Voordeelshop vindt dat de franchisenemers zich hebben laten opjutten door rechtszaken tegen andere franchisegevers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.