Ex-franchisenemers van Op=Op Voordeelshop krijgen ongelijk voor rechter | RetailDetail

Ex-franchisenemers van Op=Op Voordeelshop krijgen ongelijk voor rechter

Ex-franchisenemers van Op=Op Voordeelshop krijgen ongelijk voor rechter

Enkele voormalige franchisenemers van Op=Op Voordeelshop krijgen ongelijk van de rechter: ze hadden een schadevergoeding van 4,2 miljoen euro geëist, omdat het bedrijf volgens hen te hoge prijzen had aangerekend voor leveringen.

17 procent bovenop inkoopprijs

De rechtbank heeft nu echter besloten dat het niet bewezen is dat de prijzen van Op=Op Voordeelshop te hoog zijn: volgens de advocaat van het bedrijf hadden de franchisenemers de vordering dan ook kunstmatig opgeblazen, om zo met een hoger bedrag te kunnen komen.

 

De ex-franchisenemers zijn het daar niet mee eens: "We hebben toch echt aannemelijk gemaakt dat iemand die weggaat bij Op=Op ineens 10% meer marge maakt", laten ze weten aan De Telegraaf. "We hadden een uitgelekte inkooplijst van Op=Op. Daardoor wisten we wat Op = Op zelf ´op de markt´ voor de producten betaalde bij leveranciers. Als wij niet tot Op = Op veroordeeld waren, hadden wij het ook voor die 'marktprijs' kunnen kopen. We hadden de claim ook nog verder onderbouwd met vergelijkingsmateriaal, voorbeelden van honderden producten die elders goedkoper waren."

 

Volgens de franchisenemers deed Op=Op Voordeelshop 17% bovenop de inkoopprijs en die marge wilden de franchisenemers terug. Er wordt nog bekeken of ze in beroep zullen gaan. Op=Op Voordeelshop vindt dat de franchisenemers zich hebben laten opjutten door rechtszaken tegen andere franchisegevers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.