Fietsenwinkel.nl ontvouwt Belgische expansieplannen | RetailDetail

Fietsenwinkel.nl ontvouwt Belgische expansieplannen

Fietsenwinkel.nl ontvouwt Belgische expansieplannen
Bastiaan Hagenouw

De grootste online fietsenverkoper van de Benelux, fietsenwinkel.nl, opent nu ook fysieke winkels in België: de eerste vier vestigingen zijn net open en er zit meer in de pijplijn. De retailer profileert zich als dé specialist in elektrische fietsen. 

Winkels met testparcours

In Nederland staat de teller al op meer dan veertig verkooppunten, in België opende het bedrijf de afgelopen weken zijn eerste vier winkels: Antwerpen, Brugge, Hasselt en Sint-Niklaas. Voor de komende weken staan ook nog Kortrijk en Roeselare op de planning. Daar zal het echter niet bij blijven, verzekert topman Bastiaan Hagenouw, die geen verdere details over komende winkelopeningen kwijt wil.

 

Eén op vijf fietsen wordt vandaag al online verkocht. Waarom investeert een groeiende webretailer ook in fysieke winkels? “Een deel van de klanten wil de fiets toch graag eerst zien en testen vooraleer tot de aankoop over te gaan. Daarom openen we winkels met een testparcours waar klanten de fiets in een veilige omgeving, zonder verkeer, kunnen uittesten. Zeker voor elektrische fietsen is een proefritje belangrijk, want voor veel mensen is dat een geheel nieuwe ervaring.” 

 

Het gaat telkens om nieuwe winkels (geen overnames) die in eigen beheer worden uitgebaat. Vaak liggen de winkels aan de rand van de stad. “We kiezen voor locaties die goed bereikbaar zijn, liefst met gratis parking en voldoende ruimte voor een testparcours. De winkeloppervlakte kan variëren van 400 tot 1.200 vierkante meter.”

 

Europese ambities

Op welke manier fietsenwinkel.nl zich van andere fietsverkopers onderscheidt? De groei van de keten is te danken aan een combinatie van service, prijs en assortiment, meent Hagenouw. “We hebben wel 10.000 fietsen op voorraad staan in Amsterdam. Elke bestelling heb je de volgende dag al in huis. We bieden een laagsteprijsgarantie maar zetten ook in op klanttevredenheid en we verkopen enkel A-merken.”

 

In de fysieke winkels kan je op alle soorten elektrische fietsen een testrit maken, bijgestaan door goed opgeleide adviseurs. Zo kunnen klanten zelf ervaren op welke elektrische fiets ze het liefst rijden. Want hoewel fietsenwinkel.nl ook stadsfietsen en racefietsen verkoopt, is de retailer echt gespecialiseerd in elektrische fietsen, een sterke groeimarkt. “Steden slibben dicht en parkeren is duur. In die context vormt de elektrische fiets een aantrekkelijk alternatief voor de auto.”

 

International Bike Group (IBG), het bedrijf achter fietsenwinkel.nl, werd door Bastiaan Hagenouw opgericht in 2012. Intussen nam investeringsgroep NPM Capital een participatie en groeide de onderneming snel uit tot een van de grootste verkopers van fietsen in Europa, met activiteiten in Nederland, België, Zweden, Denemarken en Noorwegen. IBG zag zijn omzet in 2016 met 65% stijgen naar 40 miljoen euro. Voor dit jaar verwacht Hagenouw een verdubbeling van de omzet, naar 80 miljoen euro. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.