Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Ook geen online gekochte fietsen

De herstellers zeggen dat ze te veel werk hebben en daarom hun tijd niet langer willen spenderen aan merken van mindere kwaliteit. “Fietsen herstellen is een knelpuntberoep”, zegt Marc Groven, zaakvoerder van de keten iBike, tegen De Standaard. “Er is een tekort aan techniekers. Als je dan je goeie krachten moet laten sleutelen aan een fiets van Aldi of Decathlon is dat puur tijdverlies. Van minderwaardige kwaliteit kun je onmogelijk een goeie fiets maken. Daar halen onze mensen weinig eer uit.”

 

Fietsen die in de eigen winkel zijn gekocht krijgen daarom voorrang, gevolgd door fietsen van A-merken als Batavus of Gazelle. Tenzij die online werden gekocht, want dat gaat volgens Groven in tegen de filosofie van iBike. “Een boek dat je online bestelt, kun je makkelijk terugsturen, een fiets niet. Daar moet je lokaal mee terechtkunnen”, stelt Groven. “Mijn boodschap is: koop de fiets lokaal.”

 

Juridisch mogelijk

Niet enkel iBike, maar ook andere fietswinkels beginnen steeds vaker op deze manier te werken. Dat stelt Test-Aankoop, dat zegt dat het steeds vaker klachten krijgt over gelijkaardige praktijken. Volgens Test-Aankoop is er op juridisch vlak echter weinig aan te doen.

 

“De uitbater mag voorrang ­geven aan fietsen die hij zelf verkocht heeft of aan merken waar hij zelf mee werkt. Garagisten doen dat ook. Alleen moeten ze daar, volgens het economisch recht, duidelijk over communiceren. De consument moet het op voorhand weten”, zegt Simon November van Test-Aankoop.

 

Decathlon is dan weer niet blij dat het op een hoop wordt gegooid met fietsen die in een supermarkt gekocht worden. “Het is kort door de bocht om ons op een lijn te plaatsen met supermarkten”, zegt woordvoerder Luk De Meester. “Klanten kunnen ­altijd terecht in ons ­eigen herstelatelier. Of ze nu een fiets van ons eigen merk Btwin of van een ander merk hebben gekocht.”