Flinke groei detailhandel in eerste kwartaal | RetailDetail

Flinke groei detailhandel in eerste kwartaal

Flinke groei detailhandel in eerste kwartaal
CBS.nl

In het eerste kwartaal van 2017 heeft de detailhandel in Nederland een flinke opmars gemaakt. Als gevolg staat het aantal openstaande vacatures in de sector op zijn hoogste peil van de afgelopen twintig jaar.

Opmars woonmarkt

De totale omzet in de sector steeg in het eerste kwartaal met 4,8%. Dat was gedeeltelijk te danken aan prijsstijgingen ten opzichte van een jaar eerder, maar ook het verkochte volume steeg met 2,9% in de eerste drie maanden van het jaar. In de foodsector was er sprake van een omzetgroei van 3%, vooral dankzij de supermarkten. Bij speciaalzaken was er een omzetstijging van 1,1%. Het volume in de foodsector steeg met 1,2% ten opzichte van een jaar eerder.

 

Bij de fysieke winkels van de non-foodsector steeg de omzet met 4,1%, terwijl het verkochte volume er met 3,4% op vooruit ging. De opmars van de woningmarkt zorgt er voor dat de woonsector sterk blijft groeien: zo steeg de omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen en keukens in het eerste kwartaal met maar liefst 10,8%, de hoogste omzetgroei in elf jaar.

 

Sterke groei online verkoop

Bij consumentenelektronica was er een minder positief signaal, want daar ging de omzet er met 3,4% op achteruit. Het is ondertussen al het negende kwartaal op rij dat de omzet in die sector daalt, vooral vanwege sterke concurrentie van webwinkels.

 

De online verkoop in de detailhandel groeide in het eerste kwartaal dan weer met 14,8%. Daarbij deden multichannelpartijen het met een groei van 16,4% beter dan de pure spelers, die hun omzet met 13,6% zagen groeien.

 

Die positieve evolutie in de sector heeft er voor gezorgd dat er momentele 20.000 vacatures niet zijn ingevuld in de detailhandel. Dat is het grootste aantal sinds 1997 en heel wat handelaars verwachten dat er in het tweede kwartaal nog meer werkgelegenheid zal zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.