Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Een hevige romance met Bompard

Het is duidelijk dat ze bij Carrefour stapelverliefd zijn geworden op Alexandre Bompard, de 44-jarige CEO van Fnac Darty. Zijn naam hing al maanden in de lucht als opvolger van Georges Plassat en wie weet hoe lang ze al naar zijn hand aan het dingen waren.

 

De buit was niet meteen binnen, want een goedkoop mannetje is het niet: in 2016 verdiende hij 13,8 miljoen euro bij Fnac, terwijl huidig Carrefourtopman Georges Plassat het vorig jaar moest stellen met 9,7 miljoen euro. Maar ze moesten hem hebben, van opgeven geen sprake.

 

Toen hij eindelijk zijn ja-woord gaf in het weekend van 3 juni ging het snel: op vrijdag 9 juni kreeg de aanstelling van Bompard unanieme goedkeuring van de bestuursraad en op 18 juli gaat hij al bij Carrefour aan de slag. De benoeming van Plassat liep nochtans in principe nog tot in 2018.

 

Carrefour staat voor de uitdagingen van Fnac

Vanwaar de plotse liefde? Dat Bompard binnengehaald is om Carrefour omnichannel-klaar te maken, is duidelijk. Toen hij in 2011 van start ging bij Fnac was de elektroretailer aan het verzuipen onder de druk van online retail, een verouderd winkelpark en internationale prijsconcurrentie. Het had kort door de bocht te kampen met één grote ruziezoeker: Amazon. En dat is precies waar Carrefour nu ook een hemelse schrik van heeft.

 

Bompard wist het tij te keren en wordt internationaal gelauwerd om zijn succesvolle ommekeer bij Fnac. Van bij zijn start lanceerde hij het ambitieuze programma ‘Fnac 2015’, dat onder meer inzette op online handel en op kostenbesparingen. Ook de daaropvolgende beursgang van Fnac werd een succes.

 

In 2016 was het tijd voor een nieuw pronkstuk: na een lange strijd slaagde Fnac om de Franse specialist in elektro- en huishoudapparaten Darty over te nemen. De combinatie van die twee formules maakte Fnac eensklaps marktleider in elektroretail in Frankrijk en zorgde dus weer voor een sterkere buffer tegen buitenlandse spelers als Amazon.

 

De uitdagingen waar Carrefour voor staat, zijn vergelijkbaar met die van Fnac destijds, nu ook de dagelijkse boodschappen meer en meer het speelterrein worden van digitale spelers. In non-food ziet Carrefour bovendien al lang donkere wolken, met hypermarkten die structureel aan marktaandeel verliezen. Ook hier moet dringend gezocht worden naar manieren om opnieuw relevant te worden voor de consument.

 

Alleen nog niet zeker van de winst

Een kluifje naar de hand van Alexandre Bompard dus, al is het nog zo zeker niet dat Fnac en Darty nu al samen sterk genoeg staan om de boontjes in hun eentje te doppen. Het hoogst nodige is gebeurd: de retailer ligt vandaag veilig aan wal, met een online marktplaats, meer beleving in de winkels, een uitbreiding van het distributienetwerk en een sterke partner om samen een groter stuk van de taart in te palmen. Maar de positie van Fnac is lang niet zo sterk dat het geen verder duwtje in de rug kan gebruiken, net zoals Carrefour dat kan. 

 

Schuilt daar misschien ook een reden voor de zo snelle coalitie tussen Bompard en Carrefour in? ESM Magazine suggereert een mogelijke samenwerking tussen Carrefour en Fnac Darty in de toekomst. Want wat als Carrefour en Fnac Darty het nu eens met elkaar zouden aanleggen? Samen zouden ze een immens groot winkelnetwerk als servicepunten hebben, een eigen online marktplaats voor zowel food als non-food en een schaalvoordeel om u tegen te zeggen.

 

Als je omnichannel wil gaan, moet je sterk zijn online én offline. En daar is zowel aan de kant van Carrefour als van Fnac Darty nog wat verbeterwerk aan. De laagste prijzen hebben ze nog niet. Het grootste gemak bieden ze nog niet. De beste service hebben ze nog niet. Samen daarentegen… zouden ze het wel kunnen.

 

Steeds meer verrassende huwelijken in retail

Het zou al kunnen beginnen met shop-in-shops of aanpalende winkels van Fnac in te groot geworden panden van Carrefour, menen ze bij ESM. Media Markt doet het tenslotte ook al met Makro. Of nog zoals Auchan en Boulanger in Frankrijk doen: samenwerken op het gebied van aankoop door gezamenlijk met leveranciers te onderhandelen. En als dat meevalt, wie weet, een nieuwe fusie in de maak? 

 

Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat zo’n verrassende combinatie in supermarktland ontstaat, merkt ESM nog op. Britse supermarktketen Sainsbury’s kocht ex-catalogusverkoper Argos, Walmart de online prijsbreker Jet.com en Tesco nam groothandel Booker over.

 

Allemaal deden ze het om Amazon een hak te zetten en het eigen netwerk te versterken. In de hypercompetitieve retailwereld met enkele grootmachten stevig aan het roer is samenwerking een uitkomst die steeds vaker gekozen wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop

14/06/2017

Coolblue lanceert vandaag zijn Franstalige verkoopswebsite. In een eerste fase zullen daarop alleen informatica-producten worden aangeboden, de rest wordt in stapjes toegevoegd. Tegen het einde van het jaar moet het hele gamma beschikbaar zijn.

Back to top