Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Barcelona, Hello Kitty, Minions & co

We willen onderzoeken of de praktijken van deze drie bedrijven de consument beperken in hun keuze en goedkopere deals”, zegt Margrethe Vestager. De Eurocommissaris bevoegd voor mededinging wil uitzoeken of de drie bedrijven de grensoverschrijdende en online-verkoop van hun producten in de Europese Unie bewust aan banden leggen.

 

Dat zouden ze doen door exclusieve contracten met licentiehouders te sluiten, die beperkt blijven tot het eigen land en de offline-verkoop. Het trio geeft onder meer licenties voor schoenen, telefoonaccessoires, kleding en speelgoed met de merknamen of afbeeldingen van FC Barcelona (Nike), Hello Kitty (Sanrio) en Minions en Despicable Me (Universal Studios).

 

De Eurocommissaris benadrukt wel dat er nog geen sprake is van overtredingen, maar wijst er meteen op dat Europese consumenten zo veel mogelijk keuzevrijheid moeten hebben om de producten te kopen waar ze dat willen en tegen de best mogelijke prijs. “Dat is een van de fundamenten van de Europese interne markt”, klinkt het.

 

Vorige week liet Vestager de Europese concurrentiewaakhond al een soortgelijk onderzoek starten naar het Amerikaanse modemerk Guess en begin februari kregen ook Philips, Asus, Denon & Marantz en Pioneer een concurrentieonderzoek aan hun broek rond consumentenelektronica.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.