FOD Economie: “Uitverkopen meestal correct” | RetailDetail

FOD Economie: “Uitverkopen meestal correct”

FOD Economie: “Uitverkopen meestal correct”
http://www.shutterstock.com/nl/pic-428171815/

Sinds mei 2014 zijn bedrijven niet meer verplicht om een al dan niet totale uitverkoop te melden bij de FOD Economie. Onderzoek van de Economische Inspectie toont aan dat dit niet heeft geleid tot een stijging van het aantal gevallen van consumentenbedrog.

 

“Consument zelden bedrogen”

De Economische Inspectie controleerde van mei tot november vorig jaar 149 ondernemingen in uitverkoop. Dergelijke ondernemingen zijn wettelijk verplicht kortingen te bieden. “Zo niet gaat het om misleidende praktijken omdat de klant een voordeel denkt te genieten”, klinkt het bij de FOD Economie.

 

In slechts vijf zaken moesten de inspecteurs vaststellen dat de consument geen echte korting kreeg of het slachtoffer werd van oneerlijke handelspraktijken, zo blijkt uit de resultaten. In elk van die vijf gevallen werd een ‘pro justitia’ opgesteld.

 

Het totale aantal inbreuken tegen de wetgeving op uitverkopen lag echter wel beduidend hoger, namelijk 63 (of 42%). “Deze inbreuken waren vooral administratief, zoals het niet-vermelden van de begindatum en de duur van de uitverkoop”, zegt Chantal De Pauw, woordvoerder van de FOD Economie.

 

“De overtreders kwamen er hier met een waarschuwing vanaf en stelden zich in orde met de wetgeving. We stellen vooral vast dat de consument zelden bedrogen wordt bij kortingen”, zo klinkt het nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.