Folderverdelers binden strijd aan tegen Amsterdamse regelgeving | RetailDetail

Folderverdelers binden strijd aan tegen Amsterdamse regelgeving

Folderverdelers binden strijd aan tegen Amsterdamse regelgeving

MailDB, de vereniging die de verdelers van folders groepeert, is niet te spreken over de nieuwe regelgeving rond het verdelen van folders in Amsterdam. Vanaf volgend jaar mogen zij immers enkel folders steken in bussen met een Ja-sticker.

 

Grote gevolgen voor lokale winkeliers

MailDB kondigt aan dat het meer dan waarschijnlijk stappen zal ondernemen tegen die nieuwe regels. De vereniging vreest immers dat de nieuwe regels grote gevolgen zullen hebben, al wacht het voorlopig wel nog de concrete uitwerking van de maatregel af. “We weten nu nog niet wanneer deze maatregel ingaat, wat de juridische grondslag is en hoe de naleving wordt aangepakt”, aldus voorzitter Stephan van den Eijnden van MailDB en directeur van folderverspreider Spotta, aan het FD.

 

De folder heeft met de opkomst van het internet dan wel wat van zijn kracht verloren, voor bepaalde handelaars is hij nog steeds noodzakelijk. Ketens als Kruidvat, Hema en Action trekken nog altijd heel wat klanten dankzij de folder en volgens Van den Eijnden halen lokale winkeliers 29 procent van hun omzet uit klanten die afkomen op koopjes uit de folders.

 

Daarnaast wordt er gevreesd dat de nieuwe regel niet enkel in Amsterdam zal ingevoerd worden, maar zal worden overgenomen door andere steden. Zo wordt er in Utrecht, Breda, Deventer, Arnhem, Den Haag, Rotterdam en Nijmegen al gesproken over een Ja-sticker.

 

Sticker zelf af te halen

De Ja-sticker zal in Amsterdam niet verspreid worden door de stad. Inwoners moeten hem zelf ophalen op het gemeentehuis of online bestellen. Verspreiders van folders zijn bang dat weinig consumenten die moeite wil doen, maar volgens online folderplatform Reclamefolder.nl wil ongeveer de helft van de Amsterdammers zelf een sticker ophalen of bestellen.

 

Voorstanders van de nieuwe sticker wijzen naar de grote afvalberg, die wordt veroorzaakt door de folders. Die zou jaarlijks ongeveer 235 miljoen kilo bedragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.