Fors verlies voor Hudson’s Bay | RetailDetail

Fors verlies voor Hudson’s Bay

Fors verlies voor Hudson’s Bay
Shutterstock

De Canadese Hudson’s Bay Company heeft in 2016 zijn omzet sterk zien stijgen, vooral dankzij de overname van het Duitse Galeria Kaufhof en het Belgische Inno, maar tegelijk was er ook sprake van een fors verlies.

Online opmars

De totale omzet ging er met 29,5% op vooruit, tot 14,5 miljard Canadese dollar (10,1 miljard euro). Dat was vooral te danken aan enkele overnames, want op vergelijkbare basis daalde de omzet licht met 1,7%. Daarnaast droeg de opening van vijf nieuwe winkels van Saks Fifth Avenue en 32 Saks Off 5th winkels ook 320 miljoen dollar (223,5 miljoen euro) bij. Ook de overname van webshop Gilt was een belangrijke factor voor de hogere omzet. Volgens het bedrijf was de daling op vergelijkbare basis te wijten aan de prijzen die onder druk staan.

 

Dankzij het inlijven van Gilt was er online sprake van een flinke opmars, want daar steeg de omzet met 69,6%, maar ook zonder Gilt ging e-commerce binnen de Hudson’s Bay Company er nog altijd met 16,6% op vooruit.

 

Ondanks de hogere omzet was er toch sprake van een groot verlies: in 2015 maakte Hudson’s Bay nog een winst van 387 miljoen dollar (270 miljoen euro), maar in 2016 moest het dan weer een verlies incasseren van maar liefst 516 miljoen dollar (360 miljoen euro).

 

Investeren in Nederland

De komende jaren wil Hudson’s Bay per jaar 75 miljoen dollar (52 miljoen euro) besparen en het gaat dit jaar al zijn investeringen terugbrengen van 550 naar 450 miljoen dollar (385 naar 315 miljoen euro). Het maakt wel nog 100 miljoen dollar (70 miljoen euro) vrij voor de uitbreiding naar Nederland. Daar moeten in de loop van augustus alvast de eerste tien vestigingen van Hudson’s Bay de deuren openen. Over welke warenhuizen het dan gaat, is nog niet duidelijk, maar in Amsterdam en Leiden liggen de verbouwingen alvast op schema voor een opening deze zomer.

 

Hudson’s Bay wil Nederland ook gebruiken om nieuwe innovaties uit te proberen. “We hebben de unieke kans om ergens helemaal opnieuw te beginnen, dat is op de wereld nog nooit gebeurd”, stelt Richard Baker. “We hebben veel knowhow van warenhuizen opgedaan en passen hier de nieuwste inzichten toe.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).