Fors verlies voor Hudson’s Bay

Fors verlies voor Hudson’s Bay

De Canadese Hudson’s Bay Company heeft in 2016 zijn omzet sterk zien stijgen, vooral dankzij de overname van het Duitse Galeria Kaufhof en het Belgische Inno, maar tegelijk was er ook sprake van een fors verlies.

Online opmars

De totale omzet ging er met 29,5% op vooruit, tot 14,5 miljard Canadese dollar (10,1 miljard euro). Dat was vooral te danken aan enkele overnames, want op vergelijkbare basis daalde de omzet licht met 1,7%. Daarnaast droeg de opening van vijf nieuwe winkels van Saks Fifth Avenue en 32 Saks Off 5th winkels ook 320 miljoen dollar (223,5 miljoen euro) bij. Ook de overname van webshop Gilt was een belangrijke factor voor de hogere omzet. Volgens het bedrijf was de daling op vergelijkbare basis te wijten aan de prijzen die onder druk staan.

 

Dankzij het inlijven van Gilt was er online sprake van een flinke opmars, want daar steeg de omzet met 69,6%, maar ook zonder Gilt ging e-commerce binnen de Hudson’s Bay Company er nog altijd met 16,6% op vooruit.

 

Ondanks de hogere omzet was er toch sprake van een groot verlies: in 2015 maakte Hudson’s Bay nog een winst van 387 miljoen dollar (270 miljoen euro), maar in 2016 moest het dan weer een verlies incasseren van maar liefst 516 miljoen dollar (360 miljoen euro).

 

Investeren in Nederland

De komende jaren wil Hudson’s Bay per jaar 75 miljoen dollar (52 miljoen euro) besparen en het gaat dit jaar al zijn investeringen terugbrengen van 550 naar 450 miljoen dollar (385 naar 315 miljoen euro). Het maakt wel nog 100 miljoen dollar (70 miljoen euro) vrij voor de uitbreiding naar Nederland. Daar moeten in de loop van augustus alvast de eerste tien vestigingen van Hudson’s Bay de deuren openen. Over welke warenhuizen het dan gaat, is nog niet duidelijk, maar in Amsterdam en Leiden liggen de verbouwingen alvast op schema voor een opening deze zomer.

 

Hudson’s Bay wil Nederland ook gebruiken om nieuwe innovaties uit te proberen. “We hebben de unieke kans om ergens helemaal opnieuw te beginnen, dat is op de wereld nog nooit gebeurd”, stelt Richard Baker. “We hebben veel knowhow van warenhuizen opgedaan en passen hier de nieuwste inzichten toe.”