Forse winstdaling voor Marks & Spencer | RetailDetail

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

Forse winstdaling voor Marks & Spencer
Shutterstock

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Nieuwe strategie verderzetten

De totale omzet van Marks & Spencer steeg ten opzichte van een jaar eerder met 2,2% naar 10,622 miljard pond (12,3 miljard euro). Daartegenover staat dat de winst voor belastingen met 63,5% daalde naar 176,4 miljard pond (205 miljoen euro). Ook de winst na belastingen daalde met 71,1%.

 

De verkoop van voeding ging het voorbije boekjaar met 4,2% de hoogte in, vooral dankzij de opening van nieuwe winkels in de keten Simply Food. Binnen het segment ‘Clothing & Home’ daalde de omzet dan weer met 2,8% door de grote kortingen die Marks & Spencer momenteel moet geven, aangezien de kledingverkoop bij de keten maar niet wil aanzwengelen. Vorig jaar schrapte Marks & Spencer binnen Clothing & Home ongeveer 10% van zijn collecties. In het huidige boekjaar wil M&S de hervorming van de kledingcollecties verderzetten, maar wel minder kortingen geven.

 

“Vorig jaar hebben we een plan uitgestippeld om sterke funderingen te bouwen voor onze toekomst. We zeiden dat we Clothing & Home zouden herstellen en laten groeien, dat we onze plannen voor groei bij Food zouden verder zetten, de kosten zouden verlagen en onze bedrijfswerking zouden vereenvoudigen. We hebben het voorbije jaar al veel bereikt, en hoewel er nog veel te doen is, ben ik tevreden met onze vooruitgang en blijven we op het juiste pad”, zegt CEO Steve Rowe.

 

Die nieuwe strategie bracht wel de nodige kosten met zich mee, wat de fikse winstdaling verklaart. Zo werd er meer dan 130 miljoen pond (150 miljoen euro) uitgegeven aan de sluiting van verlieslatende internationale winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.