Forse winstdaling voor Marks & Spencer | RetailDetail

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

Forse winstdaling voor Marks & Spencer
Shutterstock

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Nieuwe strategie verderzetten

De totale omzet van Marks & Spencer steeg ten opzichte van een jaar eerder met 2,2% naar 10,622 miljard pond (12,3 miljard euro). Daartegenover staat dat de winst voor belastingen met 63,5% daalde naar 176,4 miljard pond (205 miljoen euro). Ook de winst na belastingen daalde met 71,1%.

 

De verkoop van voeding ging het voorbije boekjaar met 4,2% de hoogte in, vooral dankzij de opening van nieuwe winkels in de keten Simply Food. Binnen het segment ‘Clothing & Home’ daalde de omzet dan weer met 2,8% door de grote kortingen die Marks & Spencer momenteel moet geven, aangezien de kledingverkoop bij de keten maar niet wil aanzwengelen. Vorig jaar schrapte Marks & Spencer binnen Clothing & Home ongeveer 10% van zijn collecties. In het huidige boekjaar wil M&S de hervorming van de kledingcollecties verderzetten, maar wel minder kortingen geven.

 

“Vorig jaar hebben we een plan uitgestippeld om sterke funderingen te bouwen voor onze toekomst. We zeiden dat we Clothing & Home zouden herstellen en laten groeien, dat we onze plannen voor groei bij Food zouden verder zetten, de kosten zouden verlagen en onze bedrijfswerking zouden vereenvoudigen. We hebben het voorbije jaar al veel bereikt, en hoewel er nog veel te doen is, ben ik tevreden met onze vooruitgang en blijven we op het juiste pad”, zegt CEO Steve Rowe.

 

Die nieuwe strategie bracht wel de nodige kosten met zich mee, wat de fikse winstdaling verklaart. Zo werd er meer dan 130 miljoen pond (150 miljoen euro) uitgegeven aan de sluiting van verlieslatende internationale winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.