Investeringsfonds Fortino Capital pompt geld in Buybay | RetailDetail

Fortino Capital pompt geld in herverkoper Buybay

Fortino Capital pompt geld in herverkoper Buybay

Investeringsfonds Fortino Capital, dat wordt geleid door ex-Telenet CEO Duco Sickinghe, investeert enkele miljoenen euro’s in de Nederlandse start-up Buybay. Dat zorgt er voor dat geretourneerde online aankopen terug verkocht worden.

Niet meer verkopen aan opkopers

Voor de consument is het de normaalste zaak van de wereld dat online aankopen eenvoudig terug kunnen worden gestuurd, als ze bijvoorbeeld licht beschadigd zijn. Die producten komen daarna vaak in de handen van bedrijven die ze voor een prikje opkopen. Met Buybay wil Thijs Bosgoed online retailers nu helpen om de waarde van die geretourneerde goederen zo hoog mogelijk te houden. Hij gaat daarbij op zoek naar eender welke oplossing die beter is dan simpelweg verkopen aan opkopers.

 

In eerste instantie wil Buybay e-tailers helpen om het aantal geretourneerde goederen zo laag mogelijk te houden. Worden ze dan toch teruggestuurd, dan komen ze terecht in het magazijn in het Nederlandse Heteren. Daar zijn een aantal specialisten, zoals een meubelmaker, aanwezig om de producten terug op te knappen.

 

Unieke insteek

In een volgende fase zal Buybay er voor zorgen dat de herverkoop geoptimaliseerd wordt. Voor elk product wordt apart bekeken hoe het zo goed mogelijk opnieuw in de markt kan worden gezet. Volgens Bosgoed is de insteek van Buybay vrijwel uniek in de wereld: “De Zalando’s van deze wereld hebben rond dat proces geen expertise”, stelt hij. “Ze zijn daar niet op gefocust, ze kijken vooral naar het veroveren van marktaandeel.”

 

Ook Sickinghe ziet een voordeel in Buybay: “E-commercebedrijven zitten met een overtollige stock en dit is een duurzame manier om met die blinde vlek om te gaan.” Met het geld van Fortino wil Buybay zich gaan richten op de volledige Europese markt. Momenteel is het enkel te vinden in de Benelux.

 

Het is de tweede grote Nederlandse investering van het fonds in korte tijd: begin februari investeerde Fortino ook al mee in online bloemenverkoper Bloomon, dat net als Buybay wil werken aan wereldwijde expansie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.