Franchiseformules in opkomst | RetailDetail

Franchiseformules in opkomst

Franchiseformules in opkomst

Franchiseformules drukken een steeds grotere stempel op het winkellandschap. Dat blijkt uit het derde themarapport Winkelgebied 2025 van ING Economisch Bureau.

Ketens van groot belang 

De aanwezigheid van franchisers in winkelgebieden is in de afgelopen tien jaar toegenomen. Het belang voor retailers om zich op deze manier te verenigen is groot: de vestigingen groeien gemiddeld sneller, het bedrijfsrisico wordt gedeeld en er is een kleiner startkapitaal nodig.

 

Daarnaast loopt het aantal zelfstandige winkels terug door de daling van consumentenbestedingen en de opkomst van webwinkels. Ook blijkt uit eerder onderzoek van de bank dat 60 procent van de consumenten de aanwezigheid van ketens belangrijk vindt in een winkelgebied.

 

Samenwerking aanscherpen

Het afnemende aantal voorbijgangers in winkelstraten zorgt er wel voor dat veel formules hun winkelformat aanpassen en hun locatiestrategie nader onderzoeken, blijkt uit het onderzoek. Om een gezichtsbepalende rol te blijven vervullen, moet volgens ING de rolverdeling tussen franchisegevers en -nemers worden verbeterd.


Voor franchisenemers zijn lokale profilering, belangenbehartiging en de samenwerking met andere retailers in de buurt immers het belangrijkst. Franchisegevers moeten op hun beurt meer aandacht besteden aan het leggen van verbindingen met andere formules en vastgoedpartijen en de aansturing van de franchisenemer op het vlak van zijn lokale profilering.

 

Deze samenwerking is noodzakelijk om de winkels een grotere meerwaarde te geven voor klanten, zegt Dirk Visser van ING Zakelijke arrangementen. “De evolutie van het vestigingenbestand en het bedieningsmodel van franchiseformules, gekoppeld aan lokaal ondernemerschap, zorgt dat formules relevant blijven voor winkelgebieden. Het faciliteren van shop-in-shopconcepten en gebruik van nieuwe technologie op de winkelvloer draagt bij aan de vernieuwing die binnen franchisevestigingen nodig is”.

 

Persoonlijk advies vs. internet

In de branches waar het belang van internet toeneemt, zoals in de detailhandel, verandert de rol van vestigingen. In sommige gevallen wordt een winkel een showroom, maar in andere gevallen komt de nadruk sterker te liggen op persoonlijk advies.

 

Verwacht wordt niettemin dat het online marktaandeel van veel productgroepen sterk zal blijven stijgen. Vooral boeken, muziek, films en games zullen bijna alleen nog via webwinkels verkocht worden. Voeding, persoonlijke verzorging en kleding zal waarschijnlijk voor het grootste gedeelte wel in winkels verkocht worden.

 

In totaal kent Nederland 30.000 franchisevestigingen, waarvan 75 procent in winkelgebieden zijn gevestigd. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.