Franchisers roepen om meer transparantie en samenwerking | RetailDetail

Franchisers roepen om meer transparantie en samenwerking

Franchisers roepen om meer transparantie en samenwerking

De detailhandel en de horeca, de belangrijkste sectoren voor franchisers, hebben het moeilijk. De economische crisis speelt hen nog steeds parten en zet de omzetten onder druk: de roep om transparantiere marges in de franchiseketen neemt toe.

Meer transparantie in marges

Onder de moeizame omstandigheden rijst de vraag of de marges in de organisaties wel eerlijk worden verdeeld, zo blijkt uit het rapport Trends in franchise van ING Economisch Bureau. Ook verschillen franchiseverenigingen van mening over de te volgen strategie in verband met maatschappelijke veranderingen en de opkomst van het internet.

 

Er is volgens ING dan ook steeds meer vraag naar samenwerking: zo gingen vorig jaar zelfstandige ondernemers van Jumbo, genomineerd voor de Franchisetrofee 2014, akkoord met een nieuw conditiestelsel voor de franchiseformule. Het nieuwe stelsel is volgens de voorzitter van de Ondernemers Vereniging Jumbo (OVJ) een "toonbeeld van transparantie".

 

“We hadden bij Jumbo al een heel transparant stelsel, maar we hebben het nog transparanter gemaakt. Alles wordt nu in de Integrale Keten Marge gestopt en vervolgens via een sleutel verdeeld. Er is geen sprake meer van speciale promopotjes, bijzondere betalingstermijnen of wat dies meer zij”, klinkt het.

 

Ook Spar geeft aan te gaan werken aan de modernisering van het conditiestelsel. De Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) hamert eveneens op meer transparantie.

 

Meer samenwerken

Het aantal franchisenemersverenigingen bleef de afgelopen twee jaar weliswaar stabiel, terwijl het aantal vestigingen per formule met 1,5% licht toenam. Die verenigingen werken overigens niet alleen binnen maar ook buiten de eigen formule steeds meer samen met andere franchiseverenigingen.

 

Onlangs werden wel drie nieuwe verenigingen opgericht: de Franchisenemers Alliantie Nederland (FANed), die tot een gelijkwaardig speelveld wil komen tussen franchisenemers en franchisegevers, de Belangen Vereniging Franchisenemers Nederland (BVFN), opgericht om franchisenemersbelangen te behartigen bij overheden en maatschappelijke instituties, en Stichting Franchise Wijzer, een onafhankelijke beoordelingssite van franchiseformules.

 

De FANed constateert daarbij dat de samenwerking tussen franchisegevers en ondernemers eenzijdiger wordt en steeds minder ruimte biedt voor zelfstandig ondernemerschap. Er ontstonden in de afgelopen tijd problemen bij franchiseformules, zoals Bakker Bart, Albert Heijn en Hema. Niettemin wil de Nederlandse politiek vooralsnog geen franchisewetgeving optuigen om de rechtspositie van de franchisenemer te versterken.


Het rapport Trends in franchise is te bekijken via deze link.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.