Franchisers roepen om meer transparantie en samenwerking

Franchisers roepen om meer transparantie en samenwerking

De detailhandel en de horeca, de belangrijkste sectoren voor franchisers, hebben het moeilijk. De economische crisis speelt hen nog steeds parten en zet de omzetten onder druk: de roep om transparantiere marges in de franchiseketen neemt toe.

Meer transparantie in marges

Onder de moeizame omstandigheden rijst de vraag of de marges in de organisaties wel eerlijk worden verdeeld, zo blijkt uit het rapport Trends in franchise van ING Economisch Bureau. Ook verschillen franchiseverenigingen van mening over de te volgen strategie in verband met maatschappelijke veranderingen en de opkomst van het internet.

 

Er is volgens ING dan ook steeds meer vraag naar samenwerking: zo gingen vorig jaar zelfstandige ondernemers van Jumbo, genomineerd voor de Franchisetrofee 2014, akkoord met een nieuw conditiestelsel voor de franchiseformule. Het nieuwe stelsel is volgens de voorzitter van de Ondernemers Vereniging Jumbo (OVJ) een "toonbeeld van transparantie".

 

“We hadden bij Jumbo al een heel transparant stelsel, maar we hebben het nog transparanter gemaakt. Alles wordt nu in de Integrale Keten Marge gestopt en vervolgens via een sleutel verdeeld. Er is geen sprake meer van speciale promopotjes, bijzondere betalingstermijnen of wat dies meer zij”, klinkt het.

 

Ook Spar geeft aan te gaan werken aan de modernisering van het conditiestelsel. De Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) hamert eveneens op meer transparantie.

 

Meer samenwerken

Het aantal franchisenemersverenigingen bleef de afgelopen twee jaar weliswaar stabiel, terwijl het aantal vestigingen per formule met 1,5% licht toenam. Die verenigingen werken overigens niet alleen binnen maar ook buiten de eigen formule steeds meer samen met andere franchiseverenigingen.

 

Onlangs werden wel drie nieuwe verenigingen opgericht: de Franchisenemers Alliantie Nederland (FANed), die tot een gelijkwaardig speelveld wil komen tussen franchisenemers en franchisegevers, de Belangen Vereniging Franchisenemers Nederland (BVFN), opgericht om franchisenemersbelangen te behartigen bij overheden en maatschappelijke instituties, en Stichting Franchise Wijzer, een onafhankelijke beoordelingssite van franchiseformules.

 

De FANed constateert daarbij dat de samenwerking tussen franchisegevers en ondernemers eenzijdiger wordt en steeds minder ruimte biedt voor zelfstandig ondernemerschap. Er ontstonden in de afgelopen tijd problemen bij franchiseformules, zoals Bakker Bart, Albert Heijn en Hema. Niettemin wil de Nederlandse politiek vooralsnog geen franchisewetgeving optuigen om de rechtspositie van de franchisenemer te versterken.


Het rapport Trends in franchise is te bekijken via deze link.

Tags: