Franchisers roepen om meer transparantie en samenwerking | RetailDetail

Franchisers roepen om meer transparantie en samenwerking

Franchisers roepen om meer transparantie en samenwerking

De detailhandel en de horeca, de belangrijkste sectoren voor franchisers, hebben het moeilijk. De economische crisis speelt hen nog steeds parten en zet de omzetten onder druk: de roep om transparantiere marges in de franchiseketen neemt toe.

Meer transparantie in marges

Onder de moeizame omstandigheden rijst de vraag of de marges in de organisaties wel eerlijk worden verdeeld, zo blijkt uit het rapport Trends in franchise van ING Economisch Bureau. Ook verschillen franchiseverenigingen van mening over de te volgen strategie in verband met maatschappelijke veranderingen en de opkomst van het internet.

 

Er is volgens ING dan ook steeds meer vraag naar samenwerking: zo gingen vorig jaar zelfstandige ondernemers van Jumbo, genomineerd voor de Franchisetrofee 2014, akkoord met een nieuw conditiestelsel voor de franchiseformule. Het nieuwe stelsel is volgens de voorzitter van de Ondernemers Vereniging Jumbo (OVJ) een "toonbeeld van transparantie".

 

“We hadden bij Jumbo al een heel transparant stelsel, maar we hebben het nog transparanter gemaakt. Alles wordt nu in de Integrale Keten Marge gestopt en vervolgens via een sleutel verdeeld. Er is geen sprake meer van speciale promopotjes, bijzondere betalingstermijnen of wat dies meer zij”, klinkt het.

 

Ook Spar geeft aan te gaan werken aan de modernisering van het conditiestelsel. De Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) hamert eveneens op meer transparantie.

 

Meer samenwerken

Het aantal franchisenemersverenigingen bleef de afgelopen twee jaar weliswaar stabiel, terwijl het aantal vestigingen per formule met 1,5% licht toenam. Die verenigingen werken overigens niet alleen binnen maar ook buiten de eigen formule steeds meer samen met andere franchiseverenigingen.

 

Onlangs werden wel drie nieuwe verenigingen opgericht: de Franchisenemers Alliantie Nederland (FANed), die tot een gelijkwaardig speelveld wil komen tussen franchisenemers en franchisegevers, de Belangen Vereniging Franchisenemers Nederland (BVFN), opgericht om franchisenemersbelangen te behartigen bij overheden en maatschappelijke instituties, en Stichting Franchise Wijzer, een onafhankelijke beoordelingssite van franchiseformules.

 

De FANed constateert daarbij dat de samenwerking tussen franchisegevers en ondernemers eenzijdiger wordt en steeds minder ruimte biedt voor zelfstandig ondernemerschap. Er ontstonden in de afgelopen tijd problemen bij franchiseformules, zoals Bakker Bart, Albert Heijn en Hema. Niettemin wil de Nederlandse politiek vooralsnog geen franchisewetgeving optuigen om de rechtspositie van de franchisenemer te versterken.


Het rapport Trends in franchise is te bekijken via deze link.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.